Élet-Stílus

Teszt: Audi Q5 – a drágaság

Megjelent az Audi tankszerű modelljének kistestvére, ami már valóban szabadidő autónak tűnik, ha a kifejezésnek van bármi értelme a hazai piacon.

Nem lehet azt mondani, hogy elsiették a Q5 bevezetését, miután a BMW már régen túlesett az azonos kategóriában szereplő X3-as modellfrissítésen is. Mégsem gondoljuk, hogy az Audi bármiről lemaradt volna.

A Mercedes-Benz GLK-val és a Volvo XC60-nal közel egy időben érkező SUV-nak valószínűleg meglesz a maga vásárlóközönsége. A nagy kérdés, hogy megérte-e várni rá olyasvalakinek, aki nem elkötelezett egyik prémiummárka iránt sem.

Aranyos, de drága

Küllemre nagyon kellemes csalódás a Q5, az óriási, meglehetősen tehénszerű Q7-es arányait sikerült úgy betorzítani, hogy az egy elegáns, de erőtől ragyogó szabadidőautó benyomását váltsa ki a szemlélőből.

Persze sosem gondoltuk volna, hogy ehhez húszcolos felnikre és abroncsokra lesz szükség, ami durva bűntett az emberiség és főként a vásárlók pénztárcája ellen. Téli gumit ebben méretben csak akciósan fogunk 100 ezer forint/db alatt találni, ez így félmillióhoz közeli nagyságrend egy garnitúra váltásakor. De ne akadjunk le ilyen apróságokon egy 20 milliós autónál.

Képgaléria

Képgaléria

A látvány tényleg magáért beszél, amit a LED-es nappali fény, és az óriási elefántfülekre hasonlító visszapillantó tükrök sem rondítanak el. Ami pedig bizonyos körökben a lényeg: az autó még így is nagynak néz ki. Persze a hazai vásárlóközönség egy részének a Q5 kizárólag lányautóként jöhet majd szóba, nekik ugyanúgy kellemetlen lesz beleülni, mint anno az X3-asba volt az X5-ös BMW árnyékában.

Kistehén

Több oka is van, miért jó egy csökkentett méretű monstrum. Nem csak a wellness-termek állandó látogatói érthetik meg, miért jó az, ha valami fél tonnánál könnyebb és hogy az 2 másodperccel rövidebb idő alatt futja a 100-as sprintet (6,5 mp). Ennyi ugyanis a 40 centivel rövidebb Q5-ös előnye a Q7-essel szemben. És legalább két liter mínuszban, amit akár tízliteres városi fogyasztásként is elkönyvelhetünk.

A kilátás és ezzel együtt a biztonságérzet is jobb a Q5-ben, de az érzékszerveink megcsalnak, és alig érezni magasabbnak a terepjárót, mint az A6-ost. Míg a Q7-esből lenézhettünk a BKV-buszok utasaira is, most velük egy szintre kellett ereszkednünk.

A Q5 fürge. Köszönhető ez annak a 240 lóerőnek és 500 newtonméteres nyomatéknak, amit a háromliteres TDI dízel tartogat a sofőrnek, még a szmogriadó kellős közepén is. Euro 5-ös ugyanis.

A gyorsulás mindössze egy tizeddel rosszabb, mint a korábban agyondicsért 3.0sd X3-asé, ami egy bonyolultabb és erősebb konstrukció eredménye.

Feszes

A tökéletesen sima Tiptronic váltóhoz képest a hétfokozatú, duplakuplungos S tronic érezhetően gyorsabban vált, mégsem annyira harmonikus. Nagyobb gázadáskor apró rángatások kísérik a váltásokat, amit indulásnál egy apró turbólyukkal is kiegészíthetünk. Nüanszokról van szó, de a Q5-öst nem éreztük kifejezetten harmonikusnak ebben a kombinációban.

Pont olyan vezetni a Q5-öst, mint egy átlagos Audit. Nincs erős oldaldőlés, jól kanyarodik, azonnal reagál a kormánymozdulatokra, és feszes a futóműve. Egy terepjárótól általában pont az ellenkezőjét várná az ember. Puhaságra viszont esélyünk sincs a 20 colos felnikkel, az állítható futómű még Comfort-módban is zörgéseket produkál a csomagtérben. Ez viszont ne tévesszen meg senkit, belsőre megint az Audi viszi a prímet.

Továbbra is igaz a már közhelyként emlegetett felsorolás: a BMW sportos, a Mercedes kényelmes, az Audi meg valahol a kettő között van. Nincs ez most sem másképp, a Q5-ben pont azt kapjuk, amire számítunk. Nem fog csalódni aki mellette dönt, de azért kár hogy erre évek kellett várnunk.

A Q5 3.0 TDI alapáron 14 milliót kóstál, amit a nagyobb felnikkel, egy navigációval, egy jobb audiorendszerrel, és távolságszabályzós tempomattal máris 20 millió fölé sikerült tornázni. Alapárban egymillióval drágább, mint a gyengébb és lassabb GLK 320 CDI és a X3 3.0d. A Volvo XC60 185 lóerőig tud versenyezni, azért 11,5 millió körül fizetni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik