Élet-Stílus

A túlélésért küzd a magyar járműpiac

A következő másfél évben a túlélésért fog küzdeni a gépjárműpiac valamennyi szereplője az MKB-Euroleasing szerint, a tét az autós szektorban érintett, mintegy százezer család megélhetése.

Kühne Attila, a cég kereskedelmi igazgatója kedden sajtótájékoztatón a november végi kereskedési adatok alapján elmondta: ha decemberben sikerül tízezer gépkocsit értékesíteni, az idei eladások száma elérheti a 170 ezret. Jövőre 120 ezer személygépkocsi és 20 ezer kishaszonjármű értékesítése várható.

A készletfinanszírozás a gond

A finanszírozók egyelőre nem az adósválság, hanem a készletfinanszírozás miatt aggódnak, az ágazatban ugyanis nagy eladatlan készletek halmozódtak fel, amelyek finanszírozása a pénzügyi bizalmi válság miatt megdrágult.

Hangsúlyozta: az elsődleges cél az állások megtartása, amire a készletek leszorításával van esély. Az autós nagykoalíció azt kéri, hogy a kereskedők legfeljebb háromhónapos készletet tartsanak és legalább hat hónapra minden fejlesztést állítsanak le.

Tulajdonváltások jönnek

Kühne Attila úgy vélekedett, hogy a szakma egészséges konszolidáció elé néz, az autókereskedők jelentős részénél tulajdonváltásra kerülhet sor. Valkó Mihály, a CarNet Invest Zrt. gazdasági igazgatója hozzátette: nem tudni, hogy kiket, milyen mértékben érint majd a konszolidáció, ez a pénzügyi háttértől függ. Azok a cégek, amelyeknek erős tőkehátterük van, valószínűleg túlélik a válságot, a kisebb vállalkozások azonban nehéz helyzetbe kerülnek.

A kereskedők egyetlen esélye a költségek minimalizálása, s mivel az egyik legnagyobb költségtételt a személyi költségek jelentik, előbb-utóbb elbocsátási hullám jön – mondta Valkó Mihály. Kijelentette: akin a költségminimalizálás sem segít, megszünteti , vagy értékesíti vállalkozását. Kevés olyan cég van azonban, amely fel tud vállalni újabb értékesíti pontokat – tette hozzá. Kühne Attila szerint az is elképzelhető, hogy egy-két banki tulajdonú finanszírozó is kivonul a piacról.

Kisebb lesz a jutalék

A kereskedői jutalékok a jövő évtől a jelenleginél mérsékeltebbek lesznek, ami óriási bevételkiesést okoz majd a kereskedőknek, akiknek a szűkülő piacon az eddiginél hatékonyabban kell dolgozniuk – mutatott rá a kereskedelmi igazgató. Ha van esély a túlélésre, a finanszírozók segítenek, hiszen ez az ő érdekük is – mondta. Hozzátette: a bevételek növelését segítendő a finanszírozók arra törekszenek, hogy a megvásárolt járműveket a márkaszervizekben javíttassák az ügyfelek.

Az MKB-Euroleasing kereskedelmi igazgatója elmondta: az ügyfelek szűrése a jövőben sokkal szigorúbb lesz. A svájci frank alapú hitelek kivonása a piacról már megkezdődött, jövőre pedig teljesen eltűnik. Mivel egyidejűleg a refinanszírozás költségei is emelkednek, az ügyfelek 2009-ben magasabb kamatokkal találkoznak.

A rendkívüli kockázatokat hordozó önrész nélküli, tízéves futamidejű hiteleket Kühne Attila “kamikaze” konstrukciónak nevezte, amelyekből nehéz, illetve sokszor lehetetlen kiszállni. Mindenképpen el kell kerülni, hogy az adósok pánikszerűen, tömegesen próbáljanak megszabadulni autóiktól, mert ez az ügyfelek és a finanszírozók számára egyaránt káros – mondta.

Nem lesznek veszélyes konstrukciók

A cég a fogyasztóvédőkkel közösen programot indított az ügyfelek számára veszélyes konstrukciók ellen. Hajnal Zsolt, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének (FME) elnöke elmondta: már a szerződés megkötésekor – a költségek tervezésében – is segíthetnek; céljuk az, hogy a fogyasztók minél tudatosabban döntsenek, amikor belépnek egy konstrukcióba.

Hajnal Zsolt arra számít, hogy a fogyasztóvédőket a bebukott hitelekkel kapcsolatban is egyre többen keresik majd meg. Kühne Attila szerint a finanszírozóknak nem éri meg az autók visszavétele, a devizaalapú hitelek forintosítása pedig az ügyfelek számára nem előnyös.

Akinek fizetési nehézsége támad, keresse meg finanszírozóját – tanácsolta -, vannak ugyanis olyan szerződésmódosítási lehetőségek, amelyekkel tompíthatóak a hatások.

Fizetési gondok esetén egyebek között megoldást jelenthet a hitel átütemezése, az autó kisebb értékűre való cseréje, a szerződés fix havidíjassá vagy maradványértékessé alakítása – mondta. A szerződéseket a szakember szerint csak akkor célszerű lezárni, ha nincs egyéb megoldás.

Valkó Attila az autót vásárolni szándékozóknak azt tanácsolta: ne kapkodják el a vásárlást, mert jövőre még kedvezőbbek lesznek a feltételek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik