Élet-Stílus

Teszt : terítéken a legfontosabb Ford

A Fiesta a legmeghatározóbb Ford modell, amely a Model T óta piacra került. Ha akarjuk, az új Fiesta kényelmes és nagyautós, de választhatunk a jelenlegire emlékeztető fürge, fordulékony kivitelt is. A tesztet partnerünk a Vezess.hu végezte.

A Ford konszernnek jelenleg 28 padlólemeze van, ami pénzrabló, pár éven belül ezt 7-re csökkentik. A jövőben szerte a világon nagyon hasonló, illetve azonos modelleket forgalmaznak majd, melyekhez főként az európai autók jelentik az alapot. Egyfélét mindenkinek, akár anno a Model T idejében.

A Ford szerint az új Fiesta lesz az első globális modell, de akkor mi volt 15 éve a Ford Mondeo-Ford Contour-Mercury Mystique triumvirátus? A Fiestával eldől, működik-e az egységesítés.

Ellentétben a jelenlegi trenddel, az új Fiesta gyakorlatilag ugyanakkora, mint az előző modell (+3cm), inkább lefogyott. Van olyan változat, amely 40 kilogrammal könnyebb, pedig a beépített hangszigetelés és a biztonsági berendezések tömege 10 kilogrammal gyarapodott.

Képgaléria (vezess.hu)

Képgaléria (vezess.hu)

Látványban is újat hoz az autó, míg eddig az egyszerű kisautóforma érvényesült, most sokkal egyedibb, ívesebb karaktert kapott a Fiesta. Lényegében ugyanazt látjuk, amit még a Verve koncepcióautónál. Erősen emelkedő övvonal, párosítva a rendesen eső tetőívvel.

Az alapvető jegyek persze a többi Fordnál is látható ún. Kinetic-dizájnnak megfelelően születtek meg. A karosszéria “lendülete” abból is fakad, hogy míg számos rivális termék a generációváltással magasabb lett, addig az új Fiesta magassága 36 mm-rel csökkent.

Nem így a karosszérián belüli helykínálat, hiszen például a csomagtartó a korábbi 284 helyett 295 literes, ami jobb a közvetlen konkurensek, a Peugeot 207, az Opel Corsa és a Fiat Grande Punto számainál.

Autó mobiltelefonból?

Beülve a Fiestába éreztük, hogy elöl a legmagasabbak is elférnek, állítólag az első lábtér a kategóriában a legjobb. Vége a korábbi Fiesták magas üléspozíciójának, a vezetőülés sportosan a padlóra is ültethető, de 5,5 centis állítással akár magasan is tartható. A kormány is mindent tud, hiszen négy irányba állítható. Az ötajtósban két 180 centis utas még jól elfér egymás mögött, a háromajtósban már szűkebb a hely hátul.

Rengeteget fejlődött a Fiesta, vége a sprőd műanyagoknak, alul az ülések oldalánál még találhatunk ilyet, de ahol hozzáérhetünk, az ajtókon, a műszerfalon minőségi benyomást kelt.

A Ford új kisautójánál is nagy hangsúly van a színeken, a színválaszték illetve az anyagok és a belső kárpitok palettája a legjobb a kategóriában. Nekünk igazán az tetszett, hogy rengeteg új formával találkoztunk. Szépek, ötletesek a kapcsolók.

Ebben persze a mobiltelefonoknak is szerepük van, mivel a tervezőcsapat ezen eszközök használatát és felépítését tanulmányozta, hogy kialakítsa a lepkeszerű középkonzolt. A gombokon és a képernyőn azok a nemzetközileg elfogadott jelek láthatók, mint a mobiltelefonokon.

Már tudjuk milyen kívül és belül, de megy is?

A Fiestához rendelhető kulcs nélküli nyitási és motorindítási rendszer, ilyenkor egy a műszerfalon lévő gombbal indítható be a kocsi. Négy darab 16 szelepes benzines és két dízelmotor szerepel a palettán, mindegyik teljesíti az Euro IV-es emissziós normát. Mi a csúcsváltozatokat próbálhattuk.

Elsőként egy 1,6-os dízelmotorral szerelt ötajtós modellt vezettünk, de nem akármilyet. Nem sok szalad majd a hazai utakon ilyenből. Az elegáns krémszínű külsőhöz vajszínű bőr belső és rengeteg kényelmi extra dukált. Kapaszkodó viszont épp a magas felszereltség miatt nem volt, mert a függönylégzsákokkal az nem párosítható.

Az egész autó egy komoly, drága prémiummodell hatását keltette. De ennek megfelelő volt a működése is. A PSA dízel, amely a tartós tesztautónkéval megegyezően 90 lóerős, csendben tette a dolgát, az utastérbe semmilyen hang nem jött, de a szél- vagy a gumizajok is kívül maradtak. A konkurenseknél sokkal csendesebbnek hat ez a Fiesta.

Talán éppen a csendesség miatt nem tűnt kellően dinamikusnak a kocsi. Kiegyensúlyozottan, szépen egyenletesen húz a dízel, de sehol sem érződik erősnek. Meglepő volt a futómű is, bár jól fordult az autó és nem volt gond az úttartással, viszont szépen lágyan ringatóztunk, még földúton sem zavartak meg minket az úthibák. Mint egy komolyabb, nagyobb autónál.

Az ülések is sportosabbak

Mindennek szinte ellentéte volt a háromajtós, 1,6-os benzines Fiesta Sport. Kihívó spoilerek, sportosabb ülések fogadják a nézelődőt. Az autó pedig folyamatosan érezteti velünk, hogy közlekedünk. Az ültetett, sportos hangolású felfüggesztésnek köszönhetően, mindig izeg-mozog a kocsi. Pattogós, de még rendelkezik annyi tartalékkal, hogy az ne menjen a kényelem rovására.

A 120 lovas motor izgalmasan zenél, a kipufogó pedig dörmög, ahogy egy sportmodellnél kell. Nincs kiemelkedő gyorsulási élmény, viszont kanyarban bombajó a gép.

A korábbinál kisebb áttétel miatt a kocsi azonnal reagál a kormánymozdulatokra és a fordulókban van igazán elemében. A Sportban kisebb a rásegítés, mint a dízelben volt. Ez is az európai Ford-modellben először alkalmazott elektromos szervokormány újdonsága, amely nemcsak váltózó rásegítéssel működik, de ha a vezető nem forgatja a volánt, akkor kikapcsol, így üzemanyagot spórol.

Emellett képes ellensúlyozni az út dőlésszögéből eredő hatást. Úgy szabályozza a jármű oldalkúszását, hogy folyamatosan, de észrevehetetlenül erőt fejt ki a kormányra, így gyakorlatilag nem fut le az útról oldalra.

A Fiesta európai értékesítése 2008 őszén kezdődik meg, hozzánk novemberben jön. Pontos ára még nincs, annyit tudtunk meg, hogy 20-30 ezer forinttal lesz drágább, mint a jelenlegi modellek listaára. Az importőr jövőre a jelenlegi eladások megismétlésére törekszik, majd 2010-től egy szolid emelkedést remél.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik