Élet-Stílus

Megállítják-e Kimiék a McLarent?

A Forma-1- a háromhetes nyári szünet után egy új versenyhelyszínnel tér vissza. Valenciában az utóbbi idők egyik legígéretesebb pályáján küzdhet majd Räikkönen, Hamilton és Massa a bajnoki pontokért.

Az Európa Nagydíjat 1983-ban Brands Hatch-ben alkalomszerűen dobták össze, és a verseny azóta többször is költözött. A futamnak otthont adott már a spanyolországi Jerez, Donington, és a leghosszabb ideig a Nürburgring is, míg tavaly be nem jelentették, hogy a futam 2008-ban újra Spanyolországba, Valenciába költözik.

A politikai alkuk és a környezetvédők tiltakozásai ellenére az ország harmadik legnagyobb városának kikötőjében végül csak megszületett pálya igazán izgalmasnak ígérkezik. Bár a Forma-1-esek sokat tesztelnek a Valencia melletti állandó pályán, az új utcai versenyhelyszín mindenkinek teljesen új élmény lesz.

A valenciai pálya madártávlatból (vezess.hu)

A valenciai pálya madártávlatból (vezess.hu)

A vadonatúj pályán eddig – amolyan főpróbaként – egyetlen versenyt tartottak, három hete FIA GT és spanyol Forma-3-as futamok zajlottak itt.

Az F1-esek az ezeken részt vett csapatok adataira, videofelvételekre és szimulátorokra hagyatkozva készülhettek fel a versenyre.

De mit is várhatunk az új pályától? Utcai, az igaz, de ha hasonlítani kellene valamihez, hát inkább a nyolcvanas évek amerikai F1-es nagydíjainak helyszíneire – Long Beach, Detroit, stb. – vagy a most is használt montreali Gilles Villeneuve pályára hasonlít, mint Monacóra, pedig díszletként még a Földközi-tengeren is osztoznak.

A legszebb F1-es garázssor

Az 5,4 km hosszú, 25 kanyarból álló aszfaltcsíkon, gyors egyenesek és kanyarok váltakoznak lassú szakaszokkal, így elengedhetetlen lesz a jó csúcssebesség, a csapatok közepes-alacsony leszorítóerővel küldik pályára az autókat.

A végső beállítások megtalálása szombatig tart majd, mert a kezdetben nagyon “zöld”, koszos pálya csak lassan gumizódik fel. A Bridgestone a két leglágyabb keverékét hozza, amelyek a hőmérsékleti viszonyoknak megfelelnek majd, de kezdetben biztosan nem tapadnak majd valami jól.

A pályát szegélyező betonfalak – bár itt-ott természetesen vannak bukóterek is – szinte garantálják, hogy a biztonsági autó pályára lép majd a futamon, de ezzel a csapatok is számolnak, persze ez így is lutri marad.

Räikkönen maga a rejtély - kiismerhetetlen (vezess.hu)

Räikkönen maga a rejtély – kiismerhetetlen (vezess.hu)


Hamilton a favorit

A futam esélyese – ahogy nálunk – most is Lewis Hamilton: a McLaren csomagja összeállt, és a pilóta is kiváló formában van az elmúlt 3-4 versenyen, az utcai, és a számára ismeretlen pályákon pedig mindig kiválóan megy.

Nem szabad leírnunk Felipe Massát sem, aki ugyan keserveset csalódhatott a Hungaroringen, de kiesése előtt élete egyik legjobb formáját mutatva versenyzett, most pedig biztosan ég a bizonyítási vágytól. Massa tavasszal Monacóban azt is megmutatta már, hogy az általa nem annyira kedvelt utcai pályán is képes jól menni.

Kimi Räikkönen rejtély, a finn ugyan bármikor előhúzhat egy jó eredményt, de a legokosabb semmit sem várni tőle, és akkor legalább nem csalódunk. A világbajnoknak mindenesetre jobban kell teljesítenie az időmérőn, mint az elmúlt időszakban, mert az 5-6. rajtkocka biztosan nem lesz elég a győzelemhez.

A ferrarisok kezére játszhat, hogy autójuk a meleg időben jól muzsikál, vasárnap pedig 30 fok feletti hőmérséklet, napsütéses idő várható. A McLaren másik versenyzője, Heikki Kovalainen nálunk belépett a győztesek klubjába, így nem zárhatjuk ki, hogy a siker megadta neki azt az önbizalmat, amivel ezután állandó kihívó lehet, izgalmas lesz figyelni, hogy a finn hogy viseli magát immár győztesként.

Meglepetés jöhet

Mivel a biztonsági autó szinte garantáltan pályára lép majd a futamon, így akár meglepő végeredmény is születhet, még az is lehet, hogy vasárnap az Forma-1 101. futamgyőztesét ünnepelhetjük, de ha nem, a középmezőny elején tolongók közül akkor is bárki odaérhet.

Alonso és Kubica is javítani szeretne (vezess.hu)

Alonso és Kubica is javítani szeretne (vezess.hu)

Fernando Alonsótól nagy alakítást várhatunk, hiszen hazai pályán, hazai közönség előtt versenyez, és emlékezzünk, Barcelonában is nagyon igyekezett, amíg a motorja cserben nem hagyta – a spanyol talán begyűjtheti idei első dobogóját. Az egyre erősebb Toyotára is érdemes lesz odafigyelni, láthatóan elkapták a fejlesztés fonalát.

Hogy a BMW magyarországi leszereplése egyedi eset volt-e, vagy tartós visszaesés következik, az csak a hétvégén derül ki, de ahogy Kanadában, úgy Valenciában is szerencséje lehet a csapatnak, ha bírják erővel. Akár a második győzelem is összejöhet.

Ami teljesen biztos, hogy a hétvégén egy nagyszerű helyszínen egy mindenképp izgalmas verseny következik majd. Az időmérő edzés és a futam a szokásos 14:00 órás időpontban kezdődik szombaton és vasárnap.

Európa Nagydíj, Valencia

A pálya hossza: 5440 m
Körök száma: 57
Pályarekord: 2:04.788, Will Bratt, 2008 (Forma-3)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik