Élet-Stílus

Szerdán leomlanak a panelek az A38 Hajón

Szerdán koncertezik a legendás német indusztriál-úttörő zenekar, az Einstürzende Neubauten az A38 Hajón.

Az Einstürzende Neubauten – a szlovén Laibach mellett – a
kortárs elektronikus zenék keményebb vonalának alapvető és megkerülhetetlen zenekara,
és legjelentősebb inspirálója a Nine Inch Nails által fémjelzett
elektro-metálnak vagy a Rammstein által bravúrosan kommercializált ipari
rocknak.


Az Einstürzende Neubauten (magyarul: Leomló Panelek, ami – ahogy a zenekar egyik
lemezcíme is utal rá – a Richter-skála ötödik fokát jelenti) korai munkásságára
a legszélsőségesebb zajzene volt jellemző. A zenészek – az együttes nevében is
megjelenő rombolás avantgárd gesztusával – elsősorban a klasszikus dalformát
bombázták szét formailag és hangszerhasználat szempontjából egyaránt. Zenei
eszköztárukba elsősorban különböző csövek, fémtárgyak, motoros fűrész,
kompresszor és hasonlók tartoztak – és tartoznak ma is.

Szerdán leomlanak a panelek az A38 Hajón 1

Az ipari tárgyakon ütött szuggesztív ritmust szaggatott kiabálás tarkítja és a
legkülönbözőbb indusztriális zajok kísérik. Mindez különösen koncertkörülmények
között vált hihetetlenül szuggesztív hatásúvá.

A nyolcvanas évek második felétől azonban fokozatos csendesedés és klasszicizálódás
jellemzi a zenekart. Egyre többet használnak szintetizátort – például a vonósszólamok
előállítására – sőt, olyan klasszikus hangszerek is megjelennek, mint a gitár
és basszusgitár.

Az 1989-es Haus der Lüge például rengeteg rokon vonást mutat a Nine Inch Nails
ugyanabban az évben megjelent Pretty Hate Machine-jével. A szépséges és nagy ívű
Silence Is Sexy vagy a kissé didaktikus filmzenelemez, a Berlin Babylon, illetve
a 2004-es Perpetuum Mobile pedig már végleges visszatérést jelent a hagyományos
formákhoz – mélységeik végképp nem a rombolás bűvöletében, hanem a finom
hangulatokban és hangulatváltásokban, Blixa Bargeld német-angol szövegeinek
szépségében, és a lenyűgözően összetett hangképekben keresendők.

Az EN ugyanakkor élen járt az internet innovatív használatában is. Korát jóval megelőzve
alakított ki masszív online közösséget, és jó pár zeneanyagát azon frissiben, akár
még félkészen is letölthetővé tette. Így harangozta be új albumát is: a tavaly
ősszel megjelent Alles wieder offen (azaz Minden újra nyitva) szinte teljes
“műhelymunkája” követhető volt a lemez honlapján.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik