Élet-Stílus

Teszt: Smart dízel – a női Lego

Gnóm, torzszülött, és eleve már az autó kifejezés is túlzás rá. Mindig is komikusnak találtam a két ülést, leginkább egy játékautóra emlékeztetett. Nem értettem hogyan képesek annyira lelkesedni érte, hogy klubot is alapítsanak, amikor én beleülni sem akartam.

Aztán egy kedves ismerősöm átmeneti autónak vásárolt egyet,
és azzal jött értem. Első kérdése csak ennyi volt, akarod te vezetni? Hm, végül is nem hangzik rosszul, mindent ki
kell próbálni – akár még ezt is. Két mondatban elmondta hogyan működik az
automata váltója, és indulás. Gyorsan elfelejtem, hogy az ülések száma minimum
fele a normál átlagnak.

Nem ragozom tovább, kb. 500 métert kellett volna megtennünk
eredetileg, de annyira belelkesedtem, hogy minden kör után reménykedve néztem a
tulajára: ugye lehet még egyet? Hála Zsoltinak megkedveltem ezt a fura kis
jószágot, és a szerkesztőségen belül én lettem a megújult példány védelmezője,
amikor a többiek ellen szóltak. Így természetes út vezetett a mostani dízelhez.

Semmi komplikált

Az a fantasztikus ötlet pattant ki a fejemből, hogy
lefotózom az újat és a régit együtt, de kihasználatlanság miatt azóta a fent
említett fiatalember megvált tőle, ellenben kapható volt egy spontán
tesztelésre, úgyhogy elvittük közösen egy körre. Kis bemelegítés után a smart
hozta a formáját, fürgeségben nem marad el a benzinestől, ellenben jóval
kevesebb üzemanyagot eszik. A kollégák nyári mérése szerint 95-ösből 12 liter kellett 100
km-re, míg most meg gázolajból elég 4,9 liter is.

Orra bukik? Képek (vezess.hu)

Orra bukik? Képek (vezess.hu)


Az első dolog, ami mindenkinek eszébe jutott az új
változatról a plussz 19,5 centi. Ennyivel lett nagyobb, tehát, most már 2695
centit foglal el a flaszteron, így bajos lenne keresztben parkolni vele. Ez
persze köztudottan szabályellenes, hiába praktikus megoldás a zsúfolt
belvárosban. A megnövelt karosszéria hivatalosan lényegesen jobb utazókényelmet
és helykínálatot biztosít ( no meg nagy fordulókört), de úgy látszik ezt nem
mindenki tudja, a fotózásnál körünk gyűlt idős hölgyek egyike nevetve kiáltott
fel az autó láttán: “Most nem is tudom, hogy orra bukik, vagy fenékre
esik?”

Biztonság


Ez persze nem történhet meg, a Mercedes-Benz klán tagjaira
jellemző gazdag alapfelszereltség itt is megtalálható. Minden fortwo cdi-hez kapunk
vezető- és utasoldali légzsákot, Tridion biztonsági utascellát, valamint két
segédet, egyik a fékezésnél, másik emelkedőn való elindulásnál asszisztál
biztonságunk érdekében. Miután a kollégák panaszkodtak az autó stabilitására,
főleg fékezésnél, kipróbáltuk jeges úton is, részünkről semmi panasz,
kanyarokban, és fékezésnél is makacsul ragaszkodik az aszfalthoz.

A metálkék autóhoz bézs belsőt párosítottak, és nem
sajnálták a kárpitot, az üléseken kívül az ajtó is kapott, sőt a műszerfalra is
jutott bőven belőle. Kicsit átszabták a tárolókat, de így is van bőven hova
pakolni a telefont, kulcsot és egyéb apró holmit. A pohártartót hiába kerestük,
az autóban, és a rendelhető felszereltségek között sem találtuk. Van viszont
hely néhány aprópénznek a sebváltó előtt.

Ugyanebben a blokkban keressük az önindítót is, rendhagyó
módon ide tették a tervezők. A külső tükröket csak manuálisan állíthatjuk, ezen
kicsit meglepődtem, a csomagtartón szintén, amibe övvonalig 220 liternyi akármi
fér, de menet közben alattomosan átvándorol az ülések alá, mert nincs semmi,
ami a helyén tartsa. A kormány fogása rendben van, de kissé nehéz, és nem is
multi, a rádió pedig gyújtás nélkül csendben van.


Más szemlélet


Egy két nap alatt az ember hozzászokik ahhoz, hogy mindig
van hely (szigorúan legálisan parkolva), hirtelen nem is tűnik olyan
katasztrófának, ha belső kerületekben is meg kell állni, de aztán vége lett a
tesztelésnek, és maradt újra a harc az
üres, normál méretű placcokért.

A végére hagytam az árát, ami persze Mercedes mértékű, hiába
van csak benne két ülés, a tesztautó értéke 3.906.000 Ft.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik