Élet-Stílus

Térhatással sokkol az IMAX mozi

Megnyílt a Cinema City International (CCI) háromdimenziós IMAX mozit is magában foglaló új megaplexe a Kerepesi úton lévő Aréna Plázában. Az új szereplő piacra lépésével a multiplexek látogatottsága várhatóan nem fog nőni idén sem. A nézőszám stagnálásának legfőbb oka az évi 25 milliárd forintos kárt okozó illegális letöltés és filmes feketepiac.

A 10 millió eurós beruházás legfőbb újdonsága a hazánkban elsőként, a kelet-közép-európai régióban nyolcadikként megnyíló IMAX mozi. A moziterem 24 méter széles és 18 méter magas óriásvásznára térhatású élményt nyújtva vetítik a filmeket, amelyeket a 400 néző speciális szemüveget viselve tekinthet meg.

Az ismeretterjesztő filmeké a főszerep

Az ismeretterjesztő filmeké a főszerep

Az IMAX-teremben leginkább az erre a technológiára készített mintegy kétszáz tudományos, ismeretterjesztő és természetfilmet vetítik majd. Jelenleg két film fut: a 45 perces T-Rex a dinoszauruszok, a 35 perces Nagy mélység titkai az óceánok világába viszi a nézőket. A jegyárak 25-45 százalékkal magasabbak a normál multiplexáraknál. Az üzemeltetők hangsúlyozzák, hogy az ismeretterjesztő 3D-filmek az oktatásban is igen hasznosak lehetnek.

Ami a játékfilmeket illeti, a korábbi alkotásokat IMAX-technológiára kell konvertálni. Ez 2002 óta valósítható meg technikailag, többek között „átírták” már a Mátrixot, a Batmant vagy a Csillagok háborúja-filmeket.

Csökkenő nézőszám, növekvő bevétel a piacon

A mozilátogatók számát várhatóan nem növeli a Cinema City Aréna piacra lépése sem – mondta el Feldmájer Sándor, a Magyar Filmforgalmazók Egyesületének alelnöke. Az elmúlt évben Budapesten valamivel több mint 4 százalékkal, országos szinten 5-8 százalékkal csökkent a filmek látogatottsága 2006-hoz képest.

A térhatás élménye sem növeli a nézőszámot

A térhatás élménye sem növeli a nézőszámot

Az országos nézőszám a 2006-os 11 millió 967 ezerről 2007-ben megközelítőleg 11 millióra esett. Ennek ellenére a mozihálózatok üzemeltetői arról számoltak be, hogy a bevételek nem csökkentek, ami a 2-3 százalékkal megemelt helyárak következménye. A 2007-es országos összesített bevétel 1-3 százalékos növekedést mutat a 2006-os 9 milliárd 930 millió forintos árbevételhez képest.

Hiányoztak közönségcsalogató magyar filmek

A látogatottság visszaesésének egyik okaként Feldmájer Sándor a sikeres magyar filmek elmaradását említette meg. Míg a 2006-os Szabadság, szerelem című film például 530 ezer látogatót vonzott, addig tavaly nem született olyan alkotás, amely hasonló nagyságrendben csalogatta volna be a nézőket. Az egyik legsikeresebb múlt évben bemutatott magyar filmet, a Megy a gőzöst mindössze 180 ezren látták.

Tombol az illegális letöltés

A nézőszám visszaesésében a magyar sikerfilmek elmaradásán kívül a feketepiac és az illegális letöltések játszottak szerepet. 2007-ben Magyarországon az egész filmes szektort – ide értve a DVD-forgalmazást is – 150 millió dollár (mintegy 25 milliárd forint) veszteség érhette az illegális tevékenységek miatt – mondta Bálint Péter, a Magyar Filmforgalmazók Egyesületének elnöke, a UIP- Dunafilm igazgatója. Az irdatlan összeg az elmaradt jegyértékesítést, DVD-eladásokat, a be nem fizetett adókat, jogdíjakat, járulékokat is magában foglalja.

Viszonyításképpen éves szinten a magyar állam 3-3,2 milliárd forintot áldoz a magyar filmek támogatására. Bálint Péter szerint a kalózkodás leginkább a filmforgalmazókat sújtja, mert az internetes letöltéssel főként az új filmeknél élnek a nézők.

Véleménye szerint nem várható, hogy az illegális letöltések és a feketepiac által okozott kár csökkenne 2008-ban. Azért sem, mert folyamatosan növekszik a szélessávú internettel rendelkező hazai felhasználók száma. A „kalózkodás” térhódítását jelzi az is, hogy évente mintegy hatszor annyi üres CD és DVD kel el, mint legális tartalommal megtöltött adathordozó. Az esetleges lebukásnak sincs semmilyen visszatartó ereje az enyhe bírói ítéletek miatt – hangsúlyozta Bálint Péter.

A terjeszkedés folytatódik

A CCI Budapesten várhatóan 2009-ben újabb mozikomplexumot nyit a Budai Skála helyén épülő szórakoztató- és bevásárlóközpontban. A cég 1997-ben Budapesten, a Csepel Plázában nyitotta meg első multiplexét. Ezt követően a magyarországi megyeszékhelyeken is megjelenve országos hálózatot épített ki. Napjainkig 13 helyszínen 86 termet üzemeltetett a CCI, ami az Arénában lévő komplexummal 109 termes hálózatra bővült. Az eddigi magyarországi befektetések összértéke csaknem 60 millió euró.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik