Élet-Stílus

Többet olvasunk, mint a nemzetközi átlag

Egy nemzetközi felmérés szerint a szabadidő eltöltésének legkedveltebb módja világszerte a zenehallgatás, régiónkban a mozizás. A magyarok többet olvasnak a nemzetközi átlagnál.

Világszerte legtöbben a zenében találják örömüket: közel minden második megkérdezett (46 százalék) a zene iránt érdeklődik leginkább – derül ki a globális fogyasztói trendeket vizsgáló és a globális fogyasztó életmódjába, attitűdjeibe, értékeinek világába és viselkedésébe bepillantást engedő GfK Roper Jelentésből.

A világ több mint 30 országában mintegy 30 000 megkérdezésre kapott válaszokat összegző jelentés eredményei azt mutatják, hogy a 13 évesnél idősebbek főbb kulturális érdeklődési köreinek sorában második helyen a mozi és filmek állnak (35 százalék), amivel közel annyian szeretik tölteni idejüket, mint olvasással (34 százalék). Kikapcsolódásként a válaszadók több mint negyede a sportműsorokat választja, ám sportolni ennél már lényegesen kevesebb, csupán 14 százalék szeret. A művészetek és kultúra – így tánc és színház – zárja a sort: e témakör csak egy szűk kör, a válaszadók 13 százalékának kifejezett érdeklődésére tarthat számot.


Többet olvasunk, mint a nemzetközi átlag 1

Olvasásban negyedikek a magyarok



Régiónkban a mozi az első

A globális – és nyugat-európai – rangsortól egy picit eltérően alakul a felmérésben Csehországot, Lengyelországot, Magyarországot és Oroszországot magába foglaló kelet- és közép-európai régióban jellemző sorrend. Itt minden második megkérdezett (51 százalék) a mozi és a filmek iránt érdeklődik leginkább, a zene tízből négy válaszadó (42 százalék) érdeklődésének áll a középpontjában.

A megkérdezetteknek csupán harmada (33 százalék) szeret olvasni, 26 százalék néz szabadidejében szívesen sportműsorokat, mérkőzéseket. Szűkebb régiónkban azonban – a kontinens nyugati felétől eltérően – az aktív testedzés szorult a lista végére (10 százalék), ennél többen (13 százalék) érdeklődnek a művészetek és a kultúra iránt.

Hazánkban a legnagyobb érdeklődésre szintén a zene tart számot (51 százalék). A megkérdezettek válaszai alapján második helyen az olvasás (43 százalék), harmadik helyen pedig a mozi és a filmek állnak, melyek iránt a válaszadók 38 százaléka érdeklődik kifejezetten.

Havi egy mozi

Könyvolvasásra globálisan a válaszadók 37 százaléka adja a fejét hetente. E téren, ha hajszálnyival is, de jobb eredményt mondhat magáénak a kelet- és közép-európai (38 százalék), mint a nyugat-európai régió (37 százalék). Legnagyobb arányban a svédek (46 százalék), a britek (44 százalék), az oroszok (42 százalék) és mi, magyarok (41 százalék) olvasunk legalább hetente egy alkalommal könyvet.

A GfK Roper Jelentés adatai szerint mozik, múzeumok és kiállítások látogatása, illetőleg sportrendezvények helyszíni megtekintése ritkábban, inkább havi rendszerességgel jellemző. Moziba a megkérdezettek közel negyede jár havonta egyszer: így nyilatkozott Nyugat-Európában a válaszadók 24 százaléka, illetőleg Kelet- és Közép-Európában 18 százalékuk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik