Legutóbb az olasz Fiat jelentette be, elképzelhető, hogy gyárat épít a tengerentúlon. A cég vezérigazgatója, Sergio Marchionne a héten közölte, észak-amerikai üzemre lesz szükség ahhoz, hogy a vállalat sportmárkája, az Alfa Romeo nyereséges legyen Amerikában. Az Alfa 2008-ban tér vissza az amerikai piacokra 13 évi távollét után.
A Volkswagen már keresi a megfelelő helyet gyárához az Egyesült Államok keleti felében. A német cég volt az első olyan európai autógyártó, amelyik amerikai üzemet létesített, a pennsylvaniai gyárat 1988-ban azonban be kellett zárni.
A luxusmodelleket gyártó BMW és Mercedes már működtet gyárakat az Egyesült Államok déli részén. Elemzők szerint az alapvetően tömegmodelleket előállító Fiat és Volkswagen megjelenése után a francia Renault és a Peugeot-Citroen csoport is szemet vethet az amerikai piacra, ha erős marad az euró.
A BMW és a Mercedes – mindkettő a 90-es években nyitotta meg összeszerelő üzemeit Amerikában – már reagált a dollár euróval szembeni gyengélkedésére: bővítik a termelést. A BMW jelezte, motorok és sebességváltók gyártása is felmerülhet az Egyesült Államokban.
A Volkswagen meg akarja kétszerezni észak-amerikai eladásait, legalább évi 800 ezer kocsit tervez értékesíteni. A cég számára az egyik megoldás, hogy bővíti a mexikói Pueblában levő gyára termelését, a másik, hogy új üzemet épít az Egyesült Államokban. A Volkswagen 2002 óta nem tudott Észak-Amerikában profitot termelni, a tavalyi évet 800 millió dolláros veszteséggel zárta.
A nagy amerikai, detroiti autógyárak, amelyek sok összeszerelő üzemet működtetnek Mexikóban és az Egyesült Államokon kívül máshol, már kanadai gyárak építésén gondolkoznak.