Élet-Stílus

Lehet hogy lesz Kókának pumája?

A gazdasági miniszter kedden hanyagolta a szolgálati Audit, és apró, nőies villanyautóval száguldozott a belvárosban. Ha minden jól megy, új magyar kisautónak örülhetünk. Még akár Pannon Pumának is nevezhetik.

Délelőtt apró, piros elektromos autó parkolt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kapuja előtt, amit fotósok, újságírók rajongtak körbe. Mintha valami igazi újdonság lett volna, pedig már tizennégy esztendős a járgány. Ami mégis lázba hozta a közönséget, az a tény, hogy ha minden jól megy, hamarosan magyar gyárban készülhet a környezetbarát miniautó.

Aztán csak megérkezett a miniszter, bepattant a meglehetősen szellős járgányba, majd hangtalanul elviharzott, hogy néhány biciklit és rollert osszon ki egy rajzverseny apró győzteseinek. Követtük, hogy további részleteket tudhassunk meg a megkopott emlékű Puli lehetséges utódjáról.


Lehet hogy lesz Kókának pumája? 1

Kóka minipumája? – KÉPEK (vezess.hu)



Neve nincs a járgánynak, így Kóka János pályázat kiírását fontolgatja. Ha minden jól megy, akár a Pannon Puma nevet is megkaphatja. Annak ellenére, hogy közel sem áll annyira jól a kisautó sorsa, hogy a névválasztás lenne a legkomolyabb tennivaló. Így a forgalmazóknak kötelező lenne napelemekkel táplált töltőállomásokat építeni, ahol a kisautó vásárlói ingyen tölthetnék fel a lemerült akksikat.

Takarékos, de drága

Bár az autó igen gazdaságos – a gyártó számításai szerint 350 forintból 100 km-t lehet leautózni – a kisszériás gyártás miatt még igen borsos árral kell számolni. Az alapkivitelért itthon 15 ezer eurót (3,8 millió forintot) is elkérhetnek, ha egyszer beindul a hazai gyártás.

Bár a tárca üdvözölné, ha Székesfehérvár adna otthont a gyárnak és munkát a helyieknek. Szépen hangzik, és még akár különleges kedvezményeket is kaphatna a gyár, ha hazánkban épülne az üzem.

Hogyan működik?

A mindössze 730 kilogrammos villanyautót hagyományos akkumulátorok hajtják, meglepően jó hatásfokkal. Vegyes üzemben 85-110 kilométeres hatótávolság érhető el az egyelőre névtelen kisautóval, miközben a 100-120 km/órás sebességről sem kell lemondani. Ha lemerült, akkor a porszívóhoz hasonlóan egyszerűen be kell dugni a konnektorba, majd három óra töltés után folytatódhat a móka.

12 kW-os – ez nagyjából tíz hajszárítónyi teljesítmény – villanymotorja az első kerekeket hajtja, fékezéskor képes a mozgási energiát ismét villamos energiává alakítani. Elől tárcsa, hátul dobfékek lassítják, és kívánságra ABS-szel, légzsákkal is felszerelik a jószágot.

Az utasok biztonságáról a csővázas alapra épülő műanyag karosszéria gondoskodik, de akit ez nem győz meg, annak a négycsillagos törésteszttel is eldicsekszik a leendő forgalmazó.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik