Élet-Stílus

F-1: Hamilton jókora lépéselőnyben

A világbajnokságot vezető Lewis Hamilton nyerte az 58. Forma-1-es gyorsasági vb tizenötödik futamát. A Japán Nagydíjon Heikki Kovalainen a második-, honfitársa, Kimi Räikkönen a harmadik lett.

Kapcsolódó linkek


forma1.lap.hu
sport.lap.hu

A szakadó eső miatt a biztonsági autó mögül rajtolt el a mezőny – s ez elsősorban az élen álló McLaren-duónak jött jól, pláne azért, mert a rivális, s a második sorból induló Ferrarik eltaktikázták magukat. A két vörös autó csúszkált az átmeneti körülményekre való „intermediate” abroncsokon, így Raikkönen, illetve a kisodródását követően pozicíóját jogtalanul visszafoglaló – s ezért tíz másodperces áthajtásos büntetéssel sújtott – Massa is idő előtt járt kerékcserén. Mindkét olasz autó a mezőny végére került.

A feltételek javulására fél óra elteltével nem sok esély látszott, így elképzelhető volt, hogy a safety car mindvégig a mezőny előtt halad majd. A szabályok szerint a versenyzőknek a táv 75 százalékát kellett volna teljesíteniük a hitelesített futamhoz, azaz a 67 körből legalább 50-at kellett volna megtenni.

Nem így történt. A javuló időjárás miatt 18 kör után elrajtolt a mezőny – bár az eső továbbra is szakadt. Alexander Wurz rögtön kicsúszott (illetve Jenson Button és Takuma Szato is letörte az első szárnyát, a japán motorja pedig ki is gyulladt a bokszkiállása alatt) – de később is egymást érték a kisebb-nagyobb koccanások. A 30. körben a lengyel Robert Kubica – Massához hasonlóan – 10 másodperces büntetést kapott, mivel egy veszélyes előzés során összekoccant Lewis Hamiltonnal.


F-1: Hamilton jókora lépéselőnyben 1

Látási viszonyok Fudzsiban: megviccelte a mezõnyt az idõjárás (crash.net)


Újonc az élen

A hektikus boxtaktika (az „ezüst-nyilak” tankolása után a szombaton is remeklő Sebastian Vettel vezette a versenyt), illetve a körülmények miatt folyton változott az éllovas csoport összetétele – a kerékcserék nyomán az azonban kiütközött, hogy a címvédő Fernando Alonso rosszul járt. A második helyről kihajtva, a tankolást követően a középmezőnybe ért vissza, s ott jelentősen lelassult. A nehéz autójával nem tudta védeni pozícióját, így a mezőnyön időközben magát átverekedő, de az ideális ívről szintén sokszor lekerülő Räikkönen is sikerrel támadta a sokat csúszkáló spanyolt.


F-1: Hamilton jókora lépéselőnyben 2

Alonso bánata: a kétszeres világbajnok kiesett Fudzsiban (MTI/EPA)


A 42. körben a korábban már két piruettet is bemutató Alonso autója ismét megpördült, a gumifalnak csapódott, és a pályán állt meg, az aszfalton lévő törmelék miatt pedig újfent pályára hajtott a biztonsági autó. A lassú tempó ellenére Mark Webber és Sebastian Vettel összeütközött, és mindketten kiestek. A futam után kivizsgálták az esetet és Vettelt vétkesnek találták. A német pilóta büntetése az lesz, hogy a kínai GP szombati időmérő edzésén elért helyénél tíz pozícióval hátrébb sorolják majd a rajtrácson.

Hat körrel később, a safety car kiállását követően Hamilton, Kovalainen, Massa volt a sorrend – mögöttük a Coultharddal csatázó, s végül a nap előzését bemutató Räikkönen lett a negyedik.

Hiába taktikázott a Ferrari

Kilenc körrel a vége előtt Massát a harmadik helyről kihívták kerékcserére, így a vb-pontversenyben esélyesebb Räikkönen könnyedén szerezte meg pozícióját. A hátralévő időben a finn még megpróbálta befogni honfitársát, a kiegyensúlyozott versenyt futó Kovalainent; sikertelenül. Az élen már nem változott a sorrend, némi izgalmat már csak Massa és Kubica célegyenesben vívott csatája okozott. A brazil és a lengyel gyepre-tessékelésekkel fűszerezett jókora lökdösődését végül a Ferraris nyerte. A két óra letelte miatt a futamot végül az utolsó előtti körben intették le.

Hamilton sikerével 12 pontra növelte előnyét a pontversenyben Alonso előtt (Raikkönen hátránya 17 egység), így a következő futamon, egy hét múlva Kínában újonc létére már világbajnok lehet.

—-A dobogósok nyilatkozatai; végeredmény, állás—-


Lewis Hamilton:
Sokan sokszor gondoltuk úgy, hogy le kellene állítani a futamot. Szerencsémre épp akkor jött be a biztonsági autó, amikor én üzemanyagot spóroltam. Később, a Kubicával történt ütközés után úgy éreztem, hogy valami van az autóval. Vibrációt tapasztaltam, de a csapat bíztatott, hogy tartsam a pályán. Életem talán leghosszabb versenye volt, mintha nem akart volna véget érni.


Heikki Kovalainen:
Ezen a hétvégén bizony sokat kockáztattunk. Arra számítottunk, hogy száraz verseny lesz, aztán reggel az eső fogadott minket. Maximálisan bejött viszont a stratégiánk. Szerintem a csapat megérdemelt legalább egy dobogós helyet. A vége meleg volt: Kimi egyre közelebb került hozzám, de igyekeztem elkerülni a kicsúszást.


Kimi Räikkönen:
Hoztunk egy döntést, hogy intermediate gumival indulunk, mert úgy tűnt, eláll az eső. A versenyünk szinte az elején elúszott: ki kellett állnunk új gumikért, így viszont rengeteg időt veszítettünk. Kellene valami szabály az ilyen körülményekre, hogy mindenki azonosan esős gumival induljon. Szinte semmit sem láttam a versenyen, mindig volt valaki előttem. Ha elöl mentem volna, lehettem volna gyorsabb is.


Forma 1-es világbajnokság
Japán Nagydíj, Fudzsi

*Módosított végeredmény:
1. Lewis Hamilton (brit, McLaren-Mercedes) 2:00.34.579
2. Heikki Kovalainen (finn, Renault) +8.3
3. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) +9.4
4. David Coulthard (brit, Red Bull-Renault) +20.2
5. Giancarlo Fisichella (olasz, Renault) +38.8
6. Felipe Massa (brazil, Ferrari) +49.0
7. Robert Kubica (lengyel, BMW) +49.2
8. Adrian Sutil (német, Spyker-Ferrari) +1:00.1
9. Vitantonio Liuzzi (olasz, STR-Ferrari) +1:20.6
10. Rubens Barrichello (brazil, Honda) +1:28..3
11. Jenson Button (brit, Honda) +1 kör hátrány
12. Szakon Jamamoto (japán, Spyker-Ferrari) +1 k.h.
13. Jarno Trulli (olasz, Toyota) +1 k.h.
14. Nick Heidfeld (német, BMW) +2 k.h.
15. Takuma Szato (japán, Super Aguri-Honda) +2 k.h.
Ralf Schumacher (német, Toyota) – feladta az 55. körben
Anthony Davidson (brit, Super Aguri-Honda) – fa. az 54. körben
Nico Rosberg (német, Williams-Toyota) – fa. a 49. körben
Sebastian Vettel (német, STR-Ferrari) – fa. a 46. körben
Mark Webber (ausztrál, Red Bull-Renault) – fa. a 45. körben
Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Mercedes) – fa. a 41. körben
Alexander Wurz (osztrák, Williams-Toyota) – fa. a 19. körben
*A versenybíróság utólag 25 másodperces büntetéssel sújtotta Vitantonio Liuzzit, a Toro Rosso olasz pilótáját, aki a verseny 55. körében akkor előzött – szabálytalanul -, amikor lengett a sárga zászló. A versenyző eredetileg a nyolcadik, azaz pontszerző helyen zárta a futamot, így azonban visszacsúszott a kilencedik pozícióba, az egy pont pedig a spykeres német Adrian Sutilé lett. Az istálló története első pontját szerezte a Forma-1-ben.

A világbajnokság állása
(két futammal a vége előtt)
Pilóták:
1. Hamilton 107 pont, 2. Alonso 95, 3. Raikkönen 90, 4. Massa 80, 5. Heidfeld 56, 6. Kubica 35, 7. Kovalainen 30, 8. Fisichella 21, 9. Rosberg 15, 10. Coulthard és Wurz 13-13, 12. Webber 10, 13. Trulli 7, 14. R. Schumacher 5, 15. Szato 4, 16. Button 2, 17. Sutil és Vettel 1-1.
*Konstruktőrök:
1. Ferrari 170 pont, 2. BMW-Sauber 92, 3. Renault 51, 4. Williams-Toyota 28, 5. Red Bull-Renault 23, 6. Toyota 12, 7. Super Aguri-Honda 4, 8. Honda 2, 9. Spyker 1.
*A McLaren-Mercedes összes 2007-ben szerzett pontját törölték.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik