Élet-Stílus

Nem rendezték át a közlekedést a fizetős főutak

Az eddig befejezett 13 díjas főútszakasz forgalomszámlálása azt bizonyítja, hogy a matricás díjak bevezetése általában nem rendezte át a főutak forgalmát – közölte a Magyar Közút Kht (MK Kht.).

Mint ismeretes, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium április 1-jei hatállyal módosított díjrendelete értelmében a D4-es kategóriába tartozó járművek után úthasználati díjat kell fizetni a főutak egy meghatározott részén. Az intézkedés hatásainak vizsgálatára a Magyar Közút Kht. a változások hatálybalépésével egy időben forgalomszámláláson alapuló vizsgálatot indított.

Eddig 13 díjas főútszakasz forgalomszámlálási adatainak feldolgozása fejeződött be.

A rendelkezésre álló eredmények alapján a közlemény szerint megállapítható, hogy a díjasítás általában nem eredményezett jelentős forgalomátrendeződést.

A vizsgált útszakaszok közül különleges helyzetben van a 43. számú főút Szeged és Makó közötti szakasza, ahol Románia EU-csatlakozása miatt a nehézgépjárművek forgalma jelentős mértékben megnőtt. Ezt a szakaszt figyelmen kívül hagyva a vizsgált utak teherjármű forgalma 2007-ben a 2006. évivel megegyezik – áll a közleményben.

A részletes elemzés szerint egyes útszakaszokon mintegy 10 százalékkal csökkent a forgalom, ugyanakkor más szakaszokon hasonló mértékben nőtt. Ez utóbbira példa a szolnoki Tisza-híd, ahol nincs fizikai lehetőség a díjas szakasz elkerülésére.

A díjas főútszakaszokkal párhuzamos mellékutak közül eddig hat helyszínre vonatkozóan állnak rendelkezésre feldolgozott forgalomszámlálásai adatok. Ezek alapján megállapítható, hogy a párhuzamos mellékutakon a nehéz forgalom eddig mintegy 2,6 százalékkal növekedett, ami a korábbi évek forgalomnövekedési mértéke szerint alakult – közölte a Magyar Közút Kht.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik