Élet-Stílus

Magyar biciklik segítenek a párizsi dugókon

Magyarországon gyártották a jövő hétvégén megnyíló párizsi VÉLIB kerékpárkölcsönző-hálózat biciklijeit – adta hírül vasárnap a Le Journal du Dimanche című francia újság.

A párizsi önkormányzat a közlekedési káosz enyhítésére és környezetvédelmi megfontolásokból jövő vasárnaptól 750 automata tárolóhelyen 11 ezer – fél órára ingyen – bérbe vehető kerékpárt állít forgalomba a fővárosiak számára. A tervek szerint az év végére 20 ezerre növelik a bérbiciklik állományát, és megduplázzák a kölcsönzőállomások számát.

A hálózatot működtető egyik legnagyobb európai kommunikációs cég, a JCDecaux elnöke, Jean-Charles Decaux a lapnak elmondta: mind a 11 ezer kerékpár időben megérkezett a magyarországi összeszerelő üzemből. Az elmúlt hónapban naponta négy kamionnal érkeztek a Párizs közeli logisztikai központokba a francia Lapierre márka által tervezett járgányok, ahol mindegyiket külön ellenőrizték, és előkészítették a forgalomba állításhoz.

A biciklik elhelyezése csak az utolsó pillanatban, jövő szombat éjféltől kezdve, kommandóakcióra emlékeztetve 34 óra alatt fog megtörténni. Az utolsó kerékpárok két órával az avatás előtt kerülnek majd a helyükre. A tárolóhelyek átadását hétfő estig fejezik be.



Magyar biciklik segítenek a párizsi dugókon 1

A párizsi kétkerekûek


„Az év elején a legtöbben azt mondták, hogy nem fog időre összejönni. De megcsináltuk” – állította büszkén a cég tulajdonosa. Egyetlen probléma akadt csak: elegendő kamiont találni Magyarország és Franciaország között a rohamtempóban történt szállításhoz.

A bicikliket a cég eredetileg 18 kilogrammosra tervezte, de mivel évente várhatóan 10 ezer kilométert fognak vele kerekezni a párizsiak egy átlagos használatú kerékpár évi 250 kilométeréhez képest, a nagyobb strapabíráshoz végül 22 kilogrammosak lettek.

A bicikliket 29 euróért éves bérlettel lehet majd igénybe venni, amelyre eddig 7800 előfizetés érkezett. A cég az év végéig 200 ezer, hosszú távon pedig félmillió felhasználóra számít. A turisták érdeklődését a napi- és hetijegyek kelthetik fel (egy, illetve öt euróért), bár az önkormányzat nem a turistákra összpontosít.

A cél: a helyi lakosoknak alternatívát biztosítani a városi forgalmat állandóan megbénító autózás és a túlterhelt tömegközlekedési hálózat helyett. A kölcsönzőállomásokon hitelkártyával lehet majd fizetni.

A napi, illetve heti bérlettel rendelkezők számára az első 30 perc ingyenes, a második 1 euróba kerül. A harmadik fél óráért már 2 eurót kérnek, minden továbbiért pedig 4 eurót. A fokozatosan emelkedő tarifával a remények szerint elkerülhető, hogy órákra vagy egész napokra lefoglalják a bicikliket, és így mindig lesz elég szabad gép.

A VÉLIB lesz az első olyan tömegközlekedési eszköz, amely pénzt termel a párizsi önkormányzatnak. A JCDecaux ugyanis a pályázaton elnyert működtetési jogért fizet, és cserébe reklámfelületeket kap az önkormányzattól, amelyeket tizenötszörös áron értékesít.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik