Élet-Stílus

Ikarus-kabrió a fővárosban

1962-ben állt forgalomba az első „kabrió” autóbusz, mely hamar Budapest egyik különlegességévé vált. Ezentúl újra közlekedik a város utcáin.

A 620-as városi közlekedésre tervezett Ikarus alapjain nyugvó városnéző jármű hihetetlen népszerűségnek örvendett a fővárosban, annyira, hogy nemcsak számtalan prospektust és plakátot díszítettek vele, bélyegsorozaton szerepelt, hanem a sikeren felbuzdulva a Fővárosi Autóbuszüzem további két buszt is átalakított, hogy az idegenforgalmat szolgálja.

Több mint tíz évig utazhattak a turisták ezekkel a tető nélküli járművekkel, 1975-ben azonban véget ért pályafutásuk. Leselejtezték őket, akárcsak a legtöbb 620-as típusú Ikarust, és néhány kivétellel az ócskavastelepen végezték.


Ikarus-kabrió a fővárosban 1

Ikarus-kabrió városnéző busz – képgaléria


A 2007. áprilisi veteránautós találkozó azonban óriási meglepetést tartogatott: felbukkant egy ilyen városnéző busz. „Két évvel ezelőtt karácsonyra kaptam egy könyvet a régi Budapestről, ez a busz mosolygott rám a hátlapjáról, én pedig rögtön beleszerettem. Tudtam persze, hogy az eredetieket elnyelte a föld, de arra gondoltam, miért ne csinálhatnánk egy olyat, ami lényegében megegyezik a régi városnézővel?” – mondta Eőry Botond, aki hosszas keresgélés után Cottbusban talált rá egy 630-as autóbuszra (mely megegyezik a 620-assal, csak ez a típus távolsági busznak készült), mely alkalmas volt arra, hogy restaurálva újra régi fényében csilloghasson.

„A buszon teljes restaurálást végeztünk el, legyártattuk a hiányzó alkatrészeket, de még a jármű motorja, sebességváltója is eredeti, nem modernizáltunk rajta semmit” – mondta Eőry Botond, aki nemcsak a busz, de egy buszkölcsönzéssel foglalkozó cég tulajdonosa is, egy utazási irodával közösen pedig a nyári időszakban üzemelteti majd a járművet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik