Élet-Stílus

Kamionbalesetek: többnyire nem a kamionos hibázik

Az Európai Bizottság (EB) és a Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (IRU) által 2004 és 2006 között készített európai felmérés szerint a vizsgált 624 kamionos baleset 85,2 százalékát emberi hiba, figyelmetlenség okozta – mondta Kőfalvy Gyula, az IRU szakértője.

A balesetek 5,3 százalékát műszaki hiba okozta, 5,1 százalékot az infrastruktúraviszonyokra, 4,4 százalékát az időjárási viszonyokra vezették vissza a szakemberek.

A tanulmány célja az volt, hogy feltárja a tehergépkocsi-balesetek elsődleges okait, ezek megelőzéséhez dolgozzanak ki nemzetközi szinten egységes módszertant, alakítsanak ki egy egységes európai adatbázist és intézkedési javaslatokat, amelyek hozzájárulhatnak a közlekedésbiztonság javításához.

Nem a sofőrök okozzák

A szakember kiemelte, hogy az emberi mulasztásból bekövetkezett baleseteknél azonban csak az esetek 25 százalékában volt a kamionvezető a hibás fél. A tanulmány szakértői csoportjai és szakintézményei a Franciaországban, Németországban, Magyarországon, Olaszországban, Hollandiában, Szlovéniában és Spanyolországban bekövetkezett kamionos baleseteket vizsgálták.

Ezek 7,4 százalékában egyetlen kamion volt az érintett, míg 92,6 százalékában más is szerepet játszott. Ez utóbbiak 27 százaléka útkereszteződésben, 20,6 százaléka egyirányú haladás közben, 19,5 százaléka sávelhagyás miatt, 11,3 százaléka előzés közben, 6,2 százaléka gyalogos közreműködésével, 3 százaléka a parkolóhelyről kihajtó járművel való ütközés miatt következett be.

A felmérés megállapítása szerint a kamionok és más közlekedési partnerek között történt balesetek fő okai közt elsősorban a nem megfelelő sebesség használata, az útkereszteződésben érvényes közlekedési szabályok megszegése, és a nem megfelelő manőverezés sávváltás közben szerepeltek.

Kőfalvy Gyula elmondta: a 624 esetből a gépkocsivezető elfáradása, pillanatnyi elalvása csak a balesetek 6,4 százalékában volt a balesetek előidézője, ám az ilyen balesetek 37 százaléka halálos kimenetelű volt. Az ilyen balesetek többsége hajnali 2 és 3 óra, illetve a délután 3 és 4 óra közé esett, és 90 százaléka autópályán következett be.

A kamionvezetők 6 százaléka, míg a más úthasználók 16 százaléka szenvedett halálos balesetet.

A felmérés szerint a legfőbb baleseti ok, a nem megfelelő sebességgel kapcsolatban javasolja a járműgyártók számára az automatikus sebességkorlátozó berendezések alkalmazását, míg szerintük a hatóságoknak növelni kell a sebesség-előírások ellenőrzésének gyakoriságát.

A tanulmány javasolja a járműgyártóknak, hogy fejlesszenek ki ütköző zónákhoz ultrahangos védőrendszert, míg a kormányzatoknak azt indítványozzák, hogy a járművezetés-oktatás tananyagát vizsgálják felül annak érdekében, hogy az új járművezetők jobban megértsék a teherautók nagyobb méretéből adódó manőverezési képességeit.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik