Élet-Stílus

Kelet felé nyúlnak az autópályák

A tavalyinál kisebb mértékben bővülnek az autópályáink, de a munka idén sem áll le. Ha igaz, még idén elér majd az M3-as Nyíregyházáig, és talán az M0-s keleti szektora is elkészül.

Ha minden a tervek szerint alakul, az idei év végére majdnem 100 kilométerrel bővül a hazai autópálya-hálózat.

Az M7-es esetében a hónapokkal elcsúszott kőröshegyi völgyhíd a tervek szerint augusztus 12-én bekapcsolódik az M7-es forgalmába, amit egy hónappal korábban a Nagykanizsa és Sormás közötti szakasz előz meg. A 2×2 sávos, 1872 méter hosszú völgyhíd Közép-Európa leghosszabb közúti völgyhídja lesz.

Aki Horvátországba igyekezne a fővárosból, felkészülhet, hogy még idén sem fog autópályán autózni a határig, többször is le kell térni az autópályáról. Bár kétségkívül a közlekedés gyorsabb lesz a korábbinál.

Dunaújvárosnál igen, Budapestnél nem

A Nemzeti Autópálya Zrt.-ből Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vé avanzsált társaság szerint idén elsőként a dunaújvárosi Duna-híd kerül átadásra, ami 1675 méter hosszú, de a hozzá kapcsolódó bekötésekkel együtt 5,2 km készül el.

A híd egyelőre az M6-ost, a 6-os és 51-es utat köti majd össze, de része lesz a 2015-re betervezett Veszprém–Szolnok várost összekötő M8-asnak is. A Pest és Buda között álló Duna-hidakat idén még nem váltja ki a Megyeri-híd, mivel annak tervezett átadási időpontja csak jövő nyárra esik.

Nyúlik az M3-as, záródik az M0-s

Őszre hozzáépítenek 39 km-t Görbeházától az M3-ashoz, így onnan nemcsak Debrecenbe, de már Nyíregyházára is roboghatunk. Az M30-ason már most is elérhetjük Miskolcot, de a Füzesabony–Eger-szakasz csak 2015-re van tervbe véve.

Csökken valamelyest a M0-s körgyűrűben tátongó szakasz is. A környezetvédelmi aggályok miatt felfüggesztett építkezés már újból halad a 4-es út és az M3-as pálya között. Az építkezés ütemét mindenképpen tartani kellene, mert ha decemberig nem készül el, elesünk 284 millió euró támogatástól, amely az Európai Unió Kohéziós Alapjából érkezne.

Drága az M6-os

Idén elkezdődik, és 2010-re fejeződik be az az útépítés, melynek hozományaként Dunaújvárosból Pécsig is eljuthatunk majd az M6-oson illetve az M60-ason. Az M6-os Szekszárd és Bóly közötti szakaszán, valamint az M60-as Bóly és Pécs közötti szakaszán már idén felzúgnak a gépek. A Dunaújváros–Szekszárd-szakasz kialakítása csak jövőre indul, de 2010-ig az ottani 67 kilométeres szakasz is elkészül.

Anyagi okokból az M6-os és az M60-as autópályává fejleszthető autóút lesz. Dunaújvárostól Pécsig így is 200 milliárd forinttal számolnak, ami főként a Szekszárd alatti terület miatt ilyen magas. A domborzati viszonyok miatt Bólyig 55, onnan Pécsig 32 műtárgy kiépítése szükséges. A kőröshegyi völgyhíd után errefelé 9 kisebb-nagyobb völgyhíddal gyarapodik majd Magyarország. Eredetileg 4 alagút is szerepelt a tervekben, amit később töröltek.

Legkésőbb 2015-ig Horvátországig is elnyúlik majd az M6-os, de ennek építését a horvát sztrádától tették függővé.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik