Élet-Stílus

Startol a Forma-1-es szezon Schumi nélkül

Nem, nem szüntették meg a Forma-1-et Michael Schumacher visszavonulása után. Sőt az újoncok és az átigazolások, valamint az új szabályok igenis izgalmas évadot jósolnak.

Vannak új szabályok, visszatérő helyszínek a 2007-es Forma-1-es szezonban, de kétségtelen, hogy semmi nem jelent akkora változást a sport életében, mint Michael Schumacher visszavonulása. A hétszeres világbajnok hasonlóan a többi kiemelkedő képességű pilótához megosztotta a rajongókat, sokan szerették, sokan utálták, de tény, hogy a Forma-1 utóbbi időszaka róla szólt. Vagy azért mert verhetetlen volt, vagy azért mert éppen legyőzték, hozzá mértek mindenkit, hiszen szinte alig van olyan rekord, amit ne ő tartana.

2007. március 18-án azonban már nem lesz ott a rajtnál, egy új éra kezdődik. És a shownak folytatódnia kell és fog is. Már a tavalyi év elején megindult, majd a német kiválásával csúcsosodott ki az a népvándorlás, ami felforgatta a mezőnyt. Mindössze három olyan csapat van, amelyik a 2006-ossal megegyező felállással vág neki az idei évnek, a Toyota, a Honda és valamelyest a BMW.

Újoncok és győztesek

Öt olyan pilóta van a mezőnyben, aki 2006-ban nem versenyezett a Forma-1-ben, Heikki Kovalainen. Lewis Hamilton és Adrian Sutil teljesen újonc, míg Alexander Wurz és Anthony Davidson korábban már versenyzett a csúcskategóriában. Különösen Kovalainen és Hamilton lehet kiemelkedő.

Persze rájuk is érdemes lesz figyelni, de az igazi kérdés az, hogy az utóbbi két évben a Renault-val világbajnokságot nyerő, Fernando Alonso a McLarennel képes lesz-e megvédeni bajnoki címét. Kérőkből nincs hiány, a Renault kétszeres konstruktőri elsőként érkezik Melbournebe, míg a Ferrari két kiemelkedő tehetséggel indul harcba, ami nem is olyan egyszerű.

Schumacher helyére sztárgázsiért leigazolták Kimi Räikkönent, akitől azt várják, világbajnok legyen.

A versenynaptár

Március 18.: Ausztrál Nagydíj
Április 8.: Malajziai Nagydíj
Április 15.: Bahreini Nagydíj
Május 13.: Spanyol Nagydíj
Május 27.: Monacói Nagydíj
Június 10.: Kanadai Nagydíj
Június 17.: Egyesült Államok Nagydíja
Július 1.: Francia Nagydíj
Július 8.: Brit Nagydíj
Július 22.: Német Nagydíjű
Augusztus 5.: Magyar Nagydíj
Augusztus 26.: Török Nagydíj
Szeptember 9.: Olasz Nagydíj
Szeptember 16.: Belga Nagydíj
Szeptember 30.: Japán Nagydíj
Október 7.: Kínai Nagydíj
Október 21.: Brazil Nagydíj

Ebben azonban nem biztos, hogy Alonso fogja megakadályozni, sokkal inkább a Schumacher mellett kiemelkedő fejlődést mutató Felipe Massa. A brazil legalább akkora eséllyel pályázik az év végi elsőségre, mint finn kollégája.

A Honda és a Toyota továbbra is ígéri sikerét, a BMW viszont könnyedén megviccelheti az esélyeseket.

Kevesebb verseny

A 2006-os bahreini kitérő után idén újra Ausztráliában rendezik a Forma-1-es világbajnokság első versenyét. 2007-ben a tavalyihoz képest kevesebb, 17 futam szerepel a naptárban. Kikerült a sorozatból a San Marinó-i Nagydíj és az Európai Nagydíj is.

Németországban pedig felváltva rendezik meg a futamot, 2007-ben a Nürburgring, 2008-ban Hockenheim ad otthont az eseménynek. Egy év kihagyás után újra száguldhatnak a spai versenypályán a pilóták, tavaly átépítés miatt maradt ki a belga verseny. A Magyar Nagydíj 2007-ben is augusztus első hétvégéjére esik.

Egy gumi, egy motor

Bár a szabályzat szerint csak 2008-tól van egy gumiszállító a Forma-1-ben, ám miután a Michelin kivonult, már idénre egymaga maradt a Bridgestone. Azért, hogy továbbra is beszédtéma legyen a gumi, a japán gyártónak sikerült több változtatást is keresztülvinnie.

A csapatok a futamok idején már nem csak hét, hanem tizennégy szett gumit kapnak. Ebből négy szettet használhatnak el pénteken, és tíz marad a szombati és vasárnapi eseményekre. A Bridgestone kétféle keverékű (keményebb és puhább) abroncsot szállít minden futamra és a versenyen mindkettőből kötelezően használniuk kell a csapatoknak.

Lehet taktikázni, hogy a futam elején, vagy a végén jobb puhával autózni. Ha esőgumira van szükség, akkor ez a szabály nem érvényes. Mi nézők is tudni fogjuk, hogy ki mivel versenyez, mert egy fehér jelzéssel különböztetik meg egymástól a különböző keverékű abroncsokat.

Startol a Forma-1-es szezon Schumi nélkül 1

Vezess.hu galéria


Továbbra is két versenyt kell kibírniuk a motoroknak, de ebbe a pénteki szabadedzés már nem számít bele, csak az időmérők és a versenyek. További újdonság, hogy a motorfejlesztéseket 2010 végéig befagyasztották, csak kisebb változtatásokat engedélyeznek. A motorok fordulatszáma nem haladhatja meg a 19 000-et, emiatt a különféle motorok teljesítménye igen közel lesz egymáshoz. Ez a győzelemért folytatott harcban kiemeli a karosszéria és a pilóta képességeit.

Nincs trükközés, nincs harmadik autó

Eddig, ha a biztonsági autó a pályára hajtott, az felkavarta a dolgokat. 2007-től viszont nem lehet tankolni abban az időszakban, amikor a biztonsági autó a pályán van, mindaddig amíg mindenki fel nem sorakozott mögé. A lekörözött versenyzők pedig kötelesek megelőzni a többieket, illetve a biztonsági autót és beérni a mezőny végét újra. Így a valódi sorrend szerint indulhat újra a játszma.

A Motorsport Világtanács által elfogadott új szabályok szerint a csapatok jövőre már csak két autóval érkezhetnek a versenyhétvégékre. Továbbra is lehet azonban harmadik számú versenyző, aki péntekenként vezetheti valamelyik kocsit. Erre annál is inkább lesz lehetősége, mert a pénteki két szabadedzést a jelenlegi egy-egy óra helyett kétszer 90 percesre bővítették. S ahogy már említettük, erre az időszakra külön gumik és motor áll rendelkezésre.

2007-től elkerülhetőek lesznek a “nem láttam a sárga zászlót” típusú kifogások, miután a GPS-szel ellenőrzött rendszer segítségével az autók műszerfalán is kijelzik az adott szakaszra érvényes zászlójelzést.

Eddig valaki a motorcsere miatt kaphatott tízrajthelyes büntetést, illetve az időmérőn törölt eredményei miatt kerülhet más pozícióba. Ezentúl a bírák más szabályszegésekért is kiszabhatnak olyan büntetést, amellyel hátrébb sorolják a versenyzőt a rajtrácson.

Szurkoljunk, hogy idén is izgalmas szezont követhessünk végig!

A 2007-es csapatok:
McLaren-Mercedes: Fernando Alonso (spanyol), Lewis Hamilton (brit) – tesztpilóták: Pedro de la Rosa (spanyol), Gary Paffett (brit)

Renault: Giancarlo Fisichella (olasz), Heikki Kovalainen (finn) – tesztpilóták: Ricardo Zonta (brazil), Nelson Piquet (brazil)

Ferrari: Felipe Massa (brazil), Kimi Räikkönen (finn) – tesztpilóták: Luca Badoer (olasz), Marc Gené (spanyol)

Honda: Jenson Button (brit), Rubens Barrichello (brazil) – tesztpilóták: Christian Klien (osztrák), James Rossiter(brit)

BMW-Sauber: Nick Heidfeld (német), Robert Kubica (lengyel) – tesztpilóták: Timo Glock (német), Sebastian Vettel (német)

Toyota: Ralf Schumacher (német), Jarno Trulli (olasz) – tesztpilóta: Franck Montagny (francia)

Red Bull Racing: David Coulthard (brit), Mark Webber (ausztrál) – tesztpilóták: Robert Doornbos (holland) y Michael Ammermüller (német)

Williams: Nico Rosberg (német), Alexander Wurz (osztrák) – tesztpilóták: Narain Karthikeyan (indiai), Nakadzsima Kazuki (japán)

Toro Rosso: Scott Speed (amerikai), Vitantonio Liuzzi (olasz) – ?

Spyker: Christijan Albers (holland), Adrian Sutil (német) – tesztpilóták: Fairuz Fauzy (török), Markus Winkelhock (holland), Giedo van der Garde (holland), Adrián Vallás (spanyol)

Super Aguri: Szato Takuma (japán), Anthony Davidson (brit) – tesztpilóta: Jamamoto Szakon (japán)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik