Élet-Stílus

Visszaesés várható az újautó-piacon

Tavaly sem muzsikált jól a hazai újautó-piac, de erre a nem valami jó évre egy igazán rossz következhet 2007-ben. Már az önerő nélkül, 120 hónapra adott hitelekkel is egyre kevesebb új autót lehet eladni.

Itthon majdnem mindenki kis vagy kompakt autót vett 2006-ban, ahogy eddig legtöbbször. A piac 89-90 százalékát teszik ki a Yaris-Swift, illetve az Astra-307 méretű autók, és pont a 2,5-4,5 milliós kategóriában jelentkeznek a legsúlyosabb bajok.

Az elmúlt években autót vásárló százezrek örülnek, ha a hitelüket törlesztik, és eszük ágában sincs újra cserélni friss kocsijukat. Ráadásul a telítődés mellé érkező kormányzati megszorításokat az alacsonyabb jövedelműek mindig jobban megérzik, mint a drágább autóra költő vagyonosabbak. A prémiummárkák képviselői ezért sem panaszkodnak.

A tavalyi esés duplája jön?

Végleges adatok híján, 2006-ot illetően Győző Gábor 5-6 százalékos visszaesésre és 185-190 ezer autó eladására számít. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke az idei évre 170 000 autó értékesítését tartja reálisnak, ami durván 10 százalékos mínuszt jelez előre.

Minden árkérdés, mondta az MGE elnöke, de a mostani akciókkal sem lehet majd a 2006-os szinten tartani az értékesítéseket. A várható rossz év fő oka az emberek eladósodottsága, és kis részben az autóhiány. A Chevrolet-nél az Aveóval volt szűk a keresztmetszet, de a Swiftre is várni kell. Az új Corsából sem jut elég hozzánk, mert a nagyobb árrést biztosító nyugati piacokon is elkapkodják.

Tihanyi Tamás, a Suzuki PR-menedzsere jövőre sem számít több autó eladására az idei 33-34 000 Suzukinál. Tavalyi eredményével a Suzuki mintegy visszatért a 2004-es szintre, és ezt is kívánják tartani 2007-ben. Tavaly ugyanis nagyjából a Swift bevezetéséhez kapcsolódó 2005-ös kiugrást bukta el a márka.

Ford-rekordok

A Fordnál viszont van mire pezsgőt bontani, mert az egyetlen nagy piaci részesedésű márkaként, rendkívül jó tavalyi évet zártak. A Ford nemzetközi sajtóoldalára minden hónapban felkerült a Sales Succes in Hu című word dokumentum az aktuális rekordokkal, így év végén is rekordnak örülhetett az összes érintett.

A Ford a Suzuki mögé feljött másodiknak, 19 214 eladott személyautóval és 10,1 százalékos növekedéssel. A még jobban fogyó kishaszonjárművekkel megtámogatva, a Ford megelőzte a sokáig stabilan ezüstérmes Opelt a márkák versenyében. A modellek közül a Fusion és a Focus C-MAX szaladt nagyon jól az elmúlt évben.

A Porsche Hungaria márkái (Audi, Porsche, SEAT, Skoda, VW) sem tudták tartani a 2005-ös rekordkiszállításokat, de piaci részesedésük 21 százalékra nőtt, 38 631 személyautóval. Modellszinten náluk az új Skoda Fabia sokat hozhat a konyhára, amellyel párhuzamosan a régi is kínálatban marad a nyári hónapokban. Az Audi tavaly 10 százalékos növekedését az új A4 tovább erősítheti.

Csökkenés az Opelnél is

21 393 személykocsival az Opel majdnem 4000 autót veszített tavalyelőtthöz képest, részben azért, mert a felére visszavágták a veszteséges autókölcsönzős eladásokat. Idén az Astra Sedan megdobhatja a darabszámot. 2007-re személyautóból és kishaszonjárműből 185-190 000 darab eladásával számolnak az Opel szakértői, tehát az ő várakozásaik is pesszimisták.

Balogh Árpád, a GÉMOSZ alelnöke nem sok jót vár 2007-től, mivel a tavalyi volument is csak a tartalékaik felélésével tudták hozni a márkakereskedések. Várakozása szerint a kiskategóriában azon márkák tudnak csak szinten maradni, amelyek beszállnak a Suzuki árversenyébe. “Az ár határozza meg a piacot” – mondta az alelnök, aki szerint 2007 vízválasztó év lesz, amikor sok jóra nem, kijózanodásra annál inkább számíthatunk.

Viszi a bank

Néhány márkakereskedés, részben importőri nyomásra-biztatásra túlzott beruházásokat vállalt, amit a visszaeső forgalomból nem tud finanszírozni. Több márkakereskedés a hitelből fejlesztett üvegpaloták foglyává válhat, így további szalonok kerülhetnek át a pénzintézetek tulajdonába. A Suzuki Top például már tavaly a Merkantil Banké lett. A finanszírozók tehát nemcsak az autót viszik, ha az adós rosszul mérte fel lehetőségeit, hanem időnként a márkakereskedést is.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik