Élet-Stílus

Lefokozták Róma legfőbb jelképét

Habár kutatások már hat éve kimutatták, hogy a Róma jelképének számító Romulus és Rémus szobor az anyafarkassal a korábbi elképzelésekkel ellentétben nem az ókorban, hanem a középkorban készült, a szakma és a társadalom nehezen fogadja el a lefokozást.

Kutatók a szobor bronzöntvény technikáját vizsgálva jöttek rá, hogy „csak” egy középkori alkotásról van szó. Az új felfedezés romba döntötte azt a korábbi elképzelést, miszerint a szobor a Római birodalom idejéből maradt fenn, mint városjelkép.

A szobor Romulust, a legenda szerint Róma alapítóját, és testvérét Rémust ábrázolja, akiket egy nőstény farkas nevelt fel. A szobrot mindig is az ókorral kötötték össze.

Korábban azt gondolták, hogy i.e. az 5. században készült egy etruszk műhelyben, vagy Vulca of Veii, etruszk szobrász mesterműve, és Róma etruszk uralom alól való felszabadulását szimbolizálja.

A szakértők azonban néhány éve megállapították, hogy a szoborcsoportból a két emberalakot csak később, a reneszánszban „toldották hozzá” a farkashoz, hogy illeszkedjen a Róma alapításáról szóló legendához.

Árulkodó bronzöntési technikák

„A legutóbbi vizsgálatok pedig azt is kimutatták, hogy az anyafarkas sem ókori, hanem reneszánsz alkotás” – nyilatkozta Adriano La Regina, a római La Sapienza Egyetem szakértője. Erre a szobor restaurálása során jöttek rá, amikor bebizonyosodott, hogy a farkas egyetlen öntvényből készült, ez az öntési technika viszont az ókorban nem volt jellemző.

„A középkori és az ókori öntvények abban különböznek egymástól, hogy míg az utóbbit több különálló darabból állították össze, a középkorban már egyetlen öntvényből készültek a szobrok” – tette hozzá a kutató.

A 2000-ben végzett restaurálás eredményeit viszont nem igazán vették figyelembe szakmai körökben sem. A Capitolium Múzeumban, ahol a szobrot kiállították, a szobor keletkezésének idejét még mindig i.e. 480-470-ra teszik.

„A restauráció eredményeit egyszerűen elvetik” – nyilatkozta a hírügynökségeknek La Regina. „A társadalom és a szakma nehezen fogadja el, hogy Róma szimbóluma nem ókori, hanem viszonylag új alkotás.”

Az anyafarkas szobor Mussolini kedvenc szobra volt, ugyanis ő magát az Új-Róma alapítójának tekintette, és számos szobormásolatot ajándékozott baráti országoknak.

Az 1960-as római olimpiának is ez a szobor volt a jelképe, ma pedig a turistáknak készülő rengeteg ajándéktárgyról köszön vissza.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik