Idegölő;
magyar–görög, 2006; 90 perc;
Rendező-forgatókönyvíró: Fonyó Gergely;
Operatőr:
Márton Balázs;
Zene:
Rakonczai Viktor;
Producer:
Kálomista Gábor;
Szereplők:
Gesztesi Károly, Yannis Zouganelis, Natalia Dragoumi, Molnár Piroska, Kovács „Kokó” István, Csányi Sándor;
Mozistart:
november 23.,
Forgalmazó: Hungaricom;
Honlap
Quentin Tarantino óta nemcsak sejtjük, hanem biztosan tudjuk, hogy a gengszter is ember – ennek értelmében a bérgyilkos, verőlegény alfaja hasonlóképpen –, takarékoskodik a borravalóval (amihez elméletet gyárt), újsággal jár a slotyira – és így tovább (Kutyaszorítóban, Ponyvaregény). Tarantino filmjeit szabályszerű műfaj követte, jobb alkotókkal és alkotásokkal (Guy Ritchie munkássága) és nevenincs másodvonalas imitátorokkal. Tulajdonképpen ehhez a hagyományhoz kapcsolódik Fonyó Gergely új vígjátéka. Amiben a könyörtelen bérgyilkost, Keszeget (Gesztesi Károly) szúvas foga kínozza rodosz-szigeti megbízatásán. Orvoshoz (Yannis Zouganelis, magyar hangja: Reviczky Gábor) fordul. Éppen ahhoz, akivel végeznie kell (kéne). A mogorva „gyökér” gyökérkezelése összekuszálódik, mint ínyben az ideg. Pláne, hogy felbukkan egy vonzó rendőrnő (Natalia Dragoumi, magyar hangja: Kéri Kitty) és általa a szerelem meg a további bonyodalom.
A mogorva gyökér
Fődíj után vígjátékok
Az amerikai UCLA-n végzett Fonyó Gergely rendező (és jelen esetben egyben forgatókönyvíró) a 31. Magyar Filmszemlén a fődíjat hozta el a kitűnő Kelj fel, Jancsi! című filmjével. A szakmai bizonyítást követően a közönség kegyeit kereste, készített gyerekfilmet (Na végre, itt a nyár!) sorozatszerűen és egész estés filmként, gyártott sitcomokat (Szeret, nem szeret, Tea), és tavaly láthattuk első filmvígjátékát (Tibor vagyok, de hódítani akarok). Utóbbinak a könyvét a Csak szex és más semmi sikerkomédia scriptere, Divinyi Réka jegyzi.
Gesztesi, a szokásos
Annak ellenére, hogy az Idegölő nyilvánvalóan megtalálja a maga közönségét, célravezetőbb lett volna, ha a (vicces) párbeszédek írását Fonyó az említett hölgynek átengedi. A görög helyszín kissé erőltetett – miért nem lehet itthon komédiázni? –, de a hideg-nyirkos őszutón (moziba) csábító, a kiváló karakterszínész Gesztesi pedig ugyan maximálisan ellátja a feladatát, de a Getnóval már megmutatta, hogy abszolút képes árnyaltabb, többrétegű figurák megjelenítésére. Tessék bátran használni!