Élet-Stílus

Lovasi nem vállal több főszerepet

Pálos György Sztornó című filmjében látható először főszerepben Lovasi András. A Kispál és a borz frontembere a FigyelőNetnek elmondta, hogy bár izgalmas volt a mozgókép világába tett kirándulás, nem vállalna újra főszerepet.

Sztornó

magyar, 2006
rendező-forgató- könyvíró-operatőr: Pálos György
dramaturg:
Kárpáti Péter, Herskó János
jelmeztervező: Kozári Zita
zene: Végső Zoltán
producer: Czabán György
szereplők:
Lovasi András,Tóth Ildikó,Ficzere Béla,Hollósi Frigyes,Láng Annamária,Petróczi Sándor, Lázár Kati
mozistart:
november 16.
www.sztorno.hu

A modern világ forgatagában vergődő, Lovasi András által alakított tanár szerepe sok ponton érintkezik a főszereplő valódi életével, bár a karakter és a történet már azelőtt elkészült, hogy őt kiválasztották volna. Pálos György már egy éve kereste a főszereplőt, amikor egy Kispál koncerten – ahol gyakran operatőrként segédkezik a rögzítésnél – mint mondja, bevillant neki a megoldás. Lovasi András elmondása szerint először nemet mondott a szerepre, de nem kérette túl sokáig magát. Próbafelvételeket kért a rendezőtől, és miután azok visszhangjai szakmai körökben pozitívak lettek, megindulhatott a tényleges munka.

“Eddig már két és félszer láttam a filmet egészben, és bár nem vagyok színész, úgy érzem szórakoztató, vállalható és nézhető. A fenntartásaim főleg magammal kapcsolatosak, mivel inkább zenésznek tartom magam, mint színésznek, így akadnak szituációk, amiket nem tudtam volna jobban megcsinálni” – mondja a főszereplő, aki elmondása szerint igyekezett minden szituációban úgy viselkedni, ahogy a valóságban is tette volna. „Természetesen a képernyőn látható figura a hasonlóságok ellenére sem én vagyok, és nem is lehetek én teljes egészében, hiszen a rendező által teremtett mesterséges szituációkban, minimum 3-4 ember előtt önkétlenül is máshogy viselkedik az ember, más gesztusokat vesz fel. Másrészt a szerepem alapvetően Pálos Gyuri teremtett figurája, számos, az életéből vett önéletrajzi elemmel”- mondja.

Kispál dalok a Sztornóban

Lovasi András azt is elmondta, hogy régóta izgatja, hogy részt vegyen egy film, vagy egy műsor létrehozásában, ezt azonban eddig csak háttéremberként, zenészként, szerkesztőként képzelte el. Elmondása szerint soha nem gondolt arra, hogy komolyabb színészi feladatokat vállaljon, és bár a Sztornó izgalmas műfaji kirándulás volt, nem tervezi, hogy újra kamera elé áll.

A Kispál és a Borz zenekar frontembere elmondta, hogy a filmben hallható dalok már jóval a filmbe kerülésük előtt megszülettek, utólag választották ki tehát őket aszerint, melyik illik legjobban a film hangulatához.

Társadalmi görbe tükör

A Közgáz Vizuális brigád tagjai, Pálos György rendező-operatőr, Czabán György és Győri Csilla producerek, igazi mai játékfilmet forgattak. A Sztornó társadalmunkat rendkívüli iróniával bemutató, velejéig mai történet, egy értelmiségi kisemberről, aki az élet sűrűje mellett a bürokrácia labirintusában is eltéved. A Lovasi által alakított tanár elmesélésében, egyes szám első személyben követhetjük végig a történetet, mintha csak egy nyári estén, borozgatás közben leült volna mellénk.

Az APEH, mint iszonyú rém


Lovasi nem vállal több főszerepet 1

A képkockák által lefestett világot a rendező ironikus ecsetvonási tárják elénk. A mi világunk ez, ahol a vasárnapi családi veszekedések, a szocializmusból visszamaradt régi bútorok, a szánalmas lakótelepi lakások, a hivatal ágasbogassága és a tipikus hétköznapi figurák mellett kiröhöghetjük saját magunkat is. Persze elsősorban a főszereplőt, akinek nap mint nap szembe kell néznie az értelmiségi tanárembert érintő, szűnni nem akaró probléma-rengeteggel. Itt van például az erotikusan közeledő diáklány, vagy a facér munkatárs, a sótlanul főző, sértődékeny anyuka, a több törődést igénylő feleség, és persze az elviselhetetlen lakótelepi hőség. Végül de nem utolsó sorban pedig ott van a lesben álló, sunyin a támadásra váró iszonyatos rém, mindannyiunk félelmének megtestesítője: a felbontatlan APEH levél. A levél a hősünk feje felett lebegő végzet metaforája, melynek eljövetelét Bandi természetesen húzza, halogatja. A feszültség egyre fokozódik, és a levél kibontása után a helyzet még rosszabb lesz és visszafordíthatatlanul tart a tragédia felé, s nem is sejtjük, ki mozgatja a szálakat valójában.

A tantusz, ami leesik


Egy jóakaró munkatársnak köszönhetően a feleség elköltözik, Bandit fiatalkorúak szexuális zaklatásával gyanúsítják, miközben menetlevelet hamisít, és közben megjelenik a nyomozó, aki a valóság és a képzelet határán lavírozik. A tragédia kiteljesedése előtt a történet megtorpan, és egy hirtelen leeső tantusz kíséretében egészen kellemes, nem várt irányba fordul.

A történet érdekesen és dinamikusan indul, mosolygásra késztet, a szereplőkben felismerjük magunkat és környezetünket. A film vége szintén lendületes, sőt meglepő fordulatot tartogat. Egyedül az átvezetés sikerült helyenként túl lassúra és vontatottra, mi is itt vesztettünk kicsit az érdeklődésünkből, de a végkifejlet szerencsére minket is felrázott.

A pokoljáró harmincas értelmiségi és a főszereplő Lovasi közt sok hasonlóság van. Először is ó is tanár végzettségű, így tud bánni a gyerekekkel. Akár a főszereplőnek, neki is van felesége, és két gyereke, mondhatnánk, a szerepet róla mintázták, és valóban otthonosan is mozog benne. Ajánljuk mindenkinek, aki Kispál fanatikus, aki valaha elveszett a bürökrácia útvesztőjében, vagy aki csak derülni szeretne egyet, magunkon, a hétköznapjainkon.

A Sztornóval egy időben került sor a Szalontüdő című rövidfilm premier-bemutatójára, melyet szintén a Közgáz Vizuális Brigád követett el. A történetről annyi, hogy egyetlen, de ütős gegre épít, mely rendkívüli derültséget váltott ki a nézők soraiban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik