Élet-Stílus

Spyker C8: olcsó luxus Hollandiából

admin
admin

2006. 10. 25. 16:27

Megnéztük Európa legfiatalabb szupersportkocsigyárát. A Spyker C8 Laviolette egy eredeti mechanikus kultúr-sportkocsi. A legjobb anyagokból, aprólékos munkával készül egy autószerelő műhelyben.

Gyártás élőben

A klinikai tisztaságú üzemben rövidnadrágos és tornacipős munkások szorgoskodnak. A megrendelők az üzem webkameráinak segítségével figyelhetik, hogy autójuk épp az építés melyik szakaszában tart.

Ha a Prada és a Versace szavak hallatán melegség tölt el, akkor a Spyker C8 Laviolette a te autód. Egy sportkocsi, ami jobban illik a Vogue címlapjára, mint bármely autós magazinba. Ha modell lenne, Milánó kifutóit koptatná, Flavio Briattorével vacsorázna és Louis Vuitton válltáskájában pincsikutya pislogna.

Hollandia nemzeti sportja a spórolás. A tisztes flamandok ennek szellemében negyedmillió eurós (67 millió forintos) szupersportkocsi gyártásába kezdtek. Mivel ebben a kategóriában a vevők akár 1 millió eurót is szívesen átutalnak egy-egy autóért, a Spyker valóban a jutányos árú telivérek közé tartozik.

Az üzem egy tipikus holland kisvárosban, Zeewolde-ben található. A márkát Jacobus és Hendrik-Jan Spijker alapították. A testvérek korukat messze megelőzve összkerékhajtású autókat gyártottak. A külföldi klientúra kedvéért a cég nevét Spyker-re egyszerűsítették. Az első világégés idejére már repülőgépgyártással is foglalkoztak. A cég 1925-ig működött. A tetszhalott márkát 2000-ben egy holland vállalkozó támasztotta fel.

Menet közben

A fekete alumínium karosszéria úgy feszül a kerekek közé, mint egy Hugo Boss öltöny Kásás Tamás hátára. Ha létezne elegáns vadászrepülőgép, akkor az pont így festene. Az üveg motorháztető mögött élére vasalt gépészet. Látványos. A távirányítót megnyomva az ajtó felnyílik. Hatásos.


Belülrül (vezess.hu)

A decens külső valami egészen zavarba ejtő mennyiségű szenvedélyt mutat bent. Nem csoda, hogy a hollandok legalizálták a prostitúciót. Amit nem sikerült puha steppelt bőrrel bevonni, azt fényesre polírozták. Az ember egy elit bordélyban vagy egy exkluzív kézitáska belsejében érzi magát.

A kormány szokatlan szögben áll. Hasonlót csak a régi Mini tulajdonosok élhettek át. Az alumínium kormányoszlopot nem lehetett állítani. A kormány légcsavart mintáz. A pedálgép pedig önmagában is egy műremek.

Gyújtás. Nyomógombos indítás. Hátul a szorgos győri munkáskezek gyümölcse, a 4,2-es Audi motor személyautós forgásba kezd. A hollandok nem nagyon bíbelődtek a szigetelésekkel. A serregést jól hallani. Az utaskabin és a motor közötti lemez inkább felerősíti a motorhangot mint tompítja. Nem baj, legalább mindig tudja az ember, hogy miben ül. A fiúk kicsit megbabrálták a magyar motort, hogy 400 lóerőt produkáljon.

Kultúr-sportkocsi

Az alumínium váltókart megmarkolva azt érezni, hogy közvetlenül a gépházban piszkálunk. Nincs váltókulissza, a kar egy másik alumínium rúdra van felfűzve.

Elindulunk. Hátsókerék hajtás, kézi váltó, 6 fokozat, önzáró differenciálmű. Klasszikus. Nincs semmi hókuszpókusz. Kis pöccintés a gázpedálon és elképesztőt rúg a kocsi. 4,5 másodperc százig, és elvileg 300km/óra a végsebesség. Ezt nem próbáltuk.

300km/óra a végsebesség (vezess.hu)

(Hollandiában a 110-130km/h sebesség túllépése olyan közmegvetést kiváltó bűn, mint az adócsalás vagy a bankrablás).

A Spyker magas fordulaton a hangtompítókat kiiktatva pergőtűzszerű lármába kezd. A kipufogó trombitálása a környéken legelésző szarvasmarhák arcára fagyasztja a mosolyt. A motor levegőbeszívó csatornája pont az utastér felett található. Erős gázadásnál az ember fülétől pár centire süvít be a tetemes mennyiségű elnyelt levegő.

A Spyker C8 Laviolette egy eredeti mechanikus kultúr-sportkocsi. A legjobb anyagokból, aprólékos munkával készül egy autószerelő műhelyben. Ez a műhelyhangulat pedig az egész autóban jelen van. Ilyen autók utoljára a klasszikus sportkocsik aranykorában, a 70-es években készültek. Ezek mára jóformán kihaltak. Szerencsére Zeewoldéban feltámasztották ezt a nagyszerű fajt.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.