Élet-Stílus

Várakoztatott hívások

admin
admin

2006. 10. 10. 08:00

Egyelőre nincs tele a budapesti belváros a mobiltelefonjaikat maguk előtt tartó, beszélgetés közben képernyőre meredő járókelőkkel. Márpedig a videotelefonálókat éppen arról lehetne felismerni, hogy készüléküket nem a fülükhöz szorítják, hanem beszélgetőtársuk arcát nézik a kijelzőn. Elvileg bárki videotelefonálhatna a fővárosban, hiszen mindhárom mobiltársaság kiépítette ehhez szükséges 3G-hálózatát. De beváltotta-e a cégek és az előfizetők reményeit a multimédiás mobilrendszer? Csal-e a látszat, amely szerint Magyarország egyelőre nem ég a 3G lázában?


A videotelefonálásnál jóval gyorsabb sikert hozott a mobiltévézés.

STRATÉGIÁK. „A 3G egyértelműen eredményes, a hálózat építése, a készülékek értékesítése, a széles sáv használata összhangban van a terveinkkel” – szögezi le Langsteiner Marianne, a T-Mobile marketingigazgatója. A társaság tavaly augusztusban elsőként vezette be Budapesten a szolgáltatást, és az eltelt egy év során 20 különböző 3G-s eszközt vett fel akciós készülékválasztékába. A kínálat azonban inkább az elmúlt fél évben bővült. „Határozottan beváltotta a reményeinket a 3G” – mondja Hajnal Géza, a Pannon mobiladat- és üzletfejlesztési igazgatója is.

A T-Mobile ügyfelei közül azonban ma még csak néhány tízezernek van 3G-s mobilja. Az áttörés a szolgáltató szerint a lefedettség további bővülése, újabb tartalmak és új szolgáltatások bevezetése után várható. A Pannon ugyanakkor azt közölte a Figyelő Trenddel, hogy „mobil szélessávú” szolgáltatásait már több százezren használják országszerte.

Az idézőjelnek ebben az esetben nagy jelentősége van, hiszen a két társaság eltérő fejlesztési stratégiát követ, és ennek megfelelően eltérő terminológiát is használ. A T-Mobile stratégiájának egyik fontos eleme, hogy „széles sávnak” kizárólag a 3G-t (384 kbps-os letöltési sebesség) és az ahhoz szorosan kapcsolódó, úgynevezett HSDPA megoldást tekinti (ez legalább 1,5 Mbps, de a hálózat már készen áll a 3 Mbps-re is, csak ilyen sebességet kihasználó eszközök még nincsenek forgalomban). A Pannon viszont az úgynevezett EDGE technológiát is a széles sávhoz sorolja. „Egyedül a videotelefonálás kötődik kizárólag a 3G technológiához, minden egyéb (például a mozgóképek vagy nagyméretű csatolmányok letöltése) kiválóan működik az EDGE technológiával is” – érvel cége terminológiája mellett Hajnal Géza.

A 3G-s telefonok elterjedtsége a következő 3-4 évben még jelentősen elmaradhat az EDGE-képes telefonokétól, a Pannon ezért tekinti hálózatának EDGE-képességét a kritikus tényezőnek. A társaság álláspontja szerint a szolgáltatásokat a készülékek képességeivel összhangban kell fejleszteni.


„Természetesen használok GPRS-t, EDGE-t és HSDPA-t is, és hihetetlen a különbség” – mondja erre Langsteiner Marianne. „HSDPA esetén egy szempillantás alatt érkeznek meg az adatok, képek, mintha egy ADSL-vonalat vinnék magammal. Az EDGE számunkra is fontos, de szigorúan vesszük a definíciókat, kutatásaink szerint ügyfeleink csakis a HSDPA
sebességével elégedettek maradéktalanul” – teszi hozzá, a T-Mobile fejlesztési stratégiája mellett érvelve. A T-Mobile azért is hisz töretlenül az igazán nagy sávszélességben, mert tapasztalatai szerint ez növelte meg a vártnál jobban a mobilinternetet használó előfizetők számát. Vagyis a vezetékes hálózatokon megszokott élmény mobilizálása vonzza az ügyfeleket.

A T-Mobile akár 3 Mbps-os sebességre is képes 3G/HSDPA hálózata jelenleg 15 várost fed le, az EDGE pedig a lakosság 70 százaléka számára elérhető. HSDPA-hálózatot jelenleg csak a T-Mobile épít Magyarországon, ennek letöltési sebessége a szolgáltató szerint néhány éven belül eléri a 14 Mbps-t. A Pannon EDGE szolgáltatását több mint 2600 településen a lakosság 90 százaléka használhatja. A számok és az adatátviteli sebességek jól mutatják a felfogásbeli különbségeket.


EMBERI KÉRDÉSEK. Langsteiner Marianne szerint a videotelefonálás terjedéséből (vagy nem terjedéséből) korai lenne bármilyen következtetést levonni. A készülékek száma ugyanis a teljes előfizetői körhöz képest még nagyon alacsony, emellett a videotefonálásnak további feltétele, hogy a hívott félnél is megfelelő készülék legyen, és mindketten 3G-hálózatot használjanak. Babis Mazarakis, a Vodafone vezérigazgatója szinte szó szerint ugyanezt mondta, amikor a Figyelő Trend a videotelefonálásról faggatta: „Ez kétemberes játék, és mindkettőnek megfelelő telefonra van szüksége, a megfelelő helyen használva.”

„A szolgáltatás megismeréséhez, általános használatához a készülékcserék ütemét figyelembe véve még évekre lesz szükség” – véli Langsteiner Marianne. Ő egyébként a videotelefonálás elterjedését inkább az „emberi természet”, mintsem a technika kérdésének tartja. A videokonferencia már több mint egy évtizede ismert, használt szolgáltatás, mobilos verziója mégis újdonságként hat, és még nem terjedt el. „Az íróasztalomnál ülve én is inkább telefonálok, nem videotelefonálok, de nyaraláskor egy szép tájat szívesen megmutatok élőben a barátaimnak a telefonom segítségével” – mondja a marketingigazgató.

A Pannon szerint egyértelmű, hogy rendkívül hasznos, magasabb kommunikációs élményt nyújtó szolgáltatásról van szó, ennek megfelelően nem kétséges, hogy a népszerűsége folyamatosan nő. Olaszországban például az ügyfelek 40 százaléka már rendszeresen használja a videotelefonálást.

TÉVÉS CSALI. Kezdetben kissé meglepte a szolgáltatókat az a tény, hogy a videotelefonálásnál jóval gyorsabb sikert hozott a mobiltévézés. Ma már egészen sok csatorna és meglepően széles műsorkínálat érhető el a hálózatokon át, és úgy látszik, hogy erre vevő a magyar közönség. Utólag persze könnyű okosnak lenni, de a trendre következtetni lehetett abból, hogy európai összehasonlításban a magyar az egyik legtöbbet tévéző nemzet. A T-Mobile kutatásai egyébként most is azt mutatják, hogy az előfizetők várják a mobiltévé elterjedését, sokan és szívesen használják majd utazás, várakozás közben. „Egy ismerősöm mesélte, hogy Olaszországban járva a mobiljáról nézte meg a magyar tévécsatornák híradóit” – említ egy kézenfekvő példát Babis Mazarakis.

A Pannon nyáron indított ingyenes, hétvégi tévés akciókat, és a tapasztalatok szerint ez rengeteg ügyfél kedvét hozta meg mindenféle szélessávú szolgáltatáshoz. A tévézés tehát annyira népszerű, hogy általános „csaliként” is jól használható a 3G-szolgáltatásokhoz. A Pannon adatai szerint a nyári akciók óta a mobiltévézők száma több mint tízszeresére emelkedett, a WAP adatforgalma pedig megduplázódott. A T-Mobile a tévézésért nem számol fel külön díjat.

Emlékezetes, hogy a Vodafone magyar leányvállalata korábban mennyire erősen ki tudta használni, hogy globális szerződést kötött például Michael Schumacher Forma-1-es pilótával vagy a Manchester United focicsapatával. Ez azt a kérdést is felveti, hogy a globalizálódó iparágban mennyire van szükség helyi, ebben az esetben magyar tartalomra. Babis Mazarakis az említett példák ellenére is egyértelműen leszögezte, hogy a helyi tartalom nagyon fontos. A hazai médiavállalkozások azonban még nem mozdultak rá igazán erre az új bevételi csatornára. Pedig ígéretes piacot sejtet, hogy Magyarországon a régiós átlag felett van a csengőhang- és játékletöltés is.

Langsteiner Marianne az SMS példájára emlékeztet. Ez ma az egyik legelterjedtebb kommunikációs forma, mondja, de használata csak a szolgáltatás bevezetésétől számított 3-4 év elteltével vált általánossá. A magyar gyártású, illetve magyar nyelvű tartalom szerinte is nagyon fontos, leginkább játékok, tévéműsorok, videók iránt mutatkozik igény.

INTERNET. A 3G hazai fejlődése szempontjából figyelemre méltó, hogy a Vodafone az elmúlt hetekben tett egy lépést a vezetékes telefon felé: elkezdett vezetékes számokat adni az ügyfeleinek. Pedig éppen az anyavállalata volt évekkel ezelőtt a legismertebb szószólója a „mindent mobilra” szlogennek. Korábban szóba sem jött, hogy hosszabb távon az előfizetők adatátviteli igényét csak úgy lehet kielégíteni, ha a vezetékes hálózatokat is bevonják. A 3G elindulását ezért is előzte meg nagy várakozás Európa-szerte, hiszen a mobilcégek ettől várták, hogy a vezetékes internetnek reális alternatívát adjanak. Most azonban úgy látszik, legalábbis a Vodafone esetében feltétlenül, hogy a 3G kissé más szerepbe került, mint gondolták, „hatalomátvétele” talán nem lesz olyan gyors, mint feltételezték.

A Pannon viszont egyelőre kitart „tisztán mobilos” elkötelezettsége mellett. „Hosszabb távon a mobil szélessáv sikere a lakossági internetfelhasználók köré-ben lesz a legnagyobb, mivel a vezetékes technológiákhoz képest kényelmesebb, gazdaságosabb és természetesen mobil megoldást kínál” – állítja Hajnal Géza. Azért ő is hozzáteszi, hogy átmeneti jelleggel elképzelhetők egymást kiegészítő vezetékes és mobil internetes megoldások. A mobil szélessáv azonban a következő 2-3 évben 14 Mbit/s sebességre gyorsul, ami messze felülmúlja a megszokott vezetékes internet sebességét, és ezzel végképp háttérbe szorítja a helyhez kötött technológiákat.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.