Élet-Stílus

Túlméretes kompakt

Egyre több márka jelenik meg Magyarországon is az Újvilágból. A Chevrolet ugyan csak nevében amerikai, de a Cadillac már ízig-vérig az, hamarosan pedig itt a Dodge, amely a Caliber nevű modellel keresi az európai vevők kedvét.

Csak az importőr a megmondhatója, miért éppen a kompaktok közé soroltak egy olyan autót, amely méreteiben, motorizáltságában és árában egyaránt kiemelkedik ebből a kategóriából. Ez még akkor is elgondolkodtató, ha tudjuk, hogy Amerikában teljesen más a járműosztályok besorolása, így ott a Caliber minden bizonnyal kisautónak minősül.

Pedig nem kicsi: kilenc centi híján négy és fél méter hosszú, a magassága pedig már-már a divatterepjárókat idézi – hasmagassága felül is múlja némelyikét. Az autó méreteit tovább erősíti a formaterv: a határozott, szögletes vonalak, a karakteres kerékdob-szélesítések és a nagy lámpatestek a valóságosnál is termetesebbnek láttatják a karosszériát.


Túlméretes kompakt 1

Ezek után nem meglepetés, hogy a Caliber belül is tágas, és tősgyökeres amerikai révén, kifejezetten praktikus is. A tágas csomagtartó műanyag padlója kiemelhető, mert így könnyebb tisztítani, a kesztyűtartó három részre osztható: a felső traktus polc, a középső, hűtött részben négy félliteres palack fér el, alul pedig még mindig marad egy bőséges teret kínáló rekesz. A hátsó üléstámlák osztva dönthetők, az első támla pedig vízszintesbe fektethető, így remekül variálható az utastér.

Ennyit persze egy átlagos európai buszlimuzin is tud, de az újvilági újdonság további ötletekkel áll elő. A középkonzolból telefontartót hajthatunk ki. A hátsó utastér-világítás kiemelhető, és zseblámpaként használható (természetesen újratölthető akkuval). A csomagtérajtóból pedig hangszóródobozt lehet kifordítani: leleményes megoldás piknik idejére.


Túlméretes kompakt 2

Magyarországon kétféle motorral kínálják a kocsit: az 1,8 literes benzines indulóára 4,95 millió forint, míg a 2.0 TDI 6,295 millióba kerül. Meglepő módon a gázolajos változat 140 lóerős motorja a VW-től származik, nem pedig a gyártó konszerntől (DaimlerChrysler), holott köztudott, hogy ez a cég sem áll rosszul modern dízelek dolgában; elég, ha csak egy pillantást vetünk a Mercedes motorkínálatára.

Az Egyesült Államokban a Caliber természetesen nagyobb motorokkal is készül, ezeket azonban már nem forgalmazza nálunk az importőr. A regisztrációs adó irreálisan megdrágítaná e modellváltozatokat, ráadásul az európai vásárlóréteg ebben a járműkategóriában nem igényel ennél nagyobb hengerűrtartalmat és teljesítményt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik