Élet-Stílus

Idősödő autósok

admin
admin

2006. 09. 25. 08:00

Két és fél évtized múlva sokkal több nyugdíjas és nő autózik majd, mint ma, de még nem kell megtanulnunk hidrogént tankolni. A cél a minél biztonságosabb utazás lesz, minimális környezetkárosítással.

Habár a következő évtizedekben csökkenhet a közúti közlekedés olajfüggősége, sok jóra mégse számítsunk: a Nemzetközi Energia Ügynökség szerint 2030-ig 17 000 milliárd dollár befektetést igényel a globális energiaszükségletek fedezése. A Shell úgy kalkulál, hogy az energiaigény 25 év alatt a mostani másfélszeresére nő. Ennek az autózásra eső részét egyre kisebb részben fogjuk kőolajból kielégíteni. Abból gyártunk majd üzemanyagot, amiből gazdaságosan lehet. A bioüzemanyagok előállítása elválik a kukorica és más élelmiszernövények termelésétől, mert ez drága, és hatalmas földterületet igényel. A változatlanul kőolajalapú hajtóanyagokba bekevert biorész biomasszából, gabonanövények hulladékából készülhet majd.

Mire eljön ez a korszak, az elektronika révén már régen megtanuljuk személyre szabni egykor mechanikus autónkat. Az Audinak van egy kísérleti A8-asa, amely gombnyomásra változtatja karakterét. A fizikai határokon belül egyazon autóban imitálható egy Hyundai kisautó vagy egy Lotus sportkocsi vezethetősége, ha az autó épp nem önmagát domborítja.


A gond csupán az, hogy nemigen lesz hol kiélvezni a családi hátasunkból varázsolt sportkocsit. A forgalom és a járművek száma elképesztő mértékben fog nőni, mivel az egyén mobilitásában a személyautó marad a főszereplő. Ráadásul a fejlett államokban az egyre több szingli és elvált ember mind saját autóval fog közlekedni.

A szabad idő aktív eltöltésének is lényegi eszköze marad az autó, a munkaerőpiacon elvárt rugalmasság szintén a kocsiban töltött órák sokasodását vetíti előre. A fejlődő országokban a gazdasági növekedés sokaknak megteremti az autóvásárlás feltételeit: a Shell becslése szerint 2030-ra csupán Kínában 100 millióval több autó fut majd az utakon, mint most.

A 2020-ig, 2030-ig szóló előrejelzések alapján a motorizációban megugrik az idősek szerepe – ez a jóléti társadalmakban általános elöregedéssel magyarázható -, és csökken a férfiak túlsúlya a közlekedésben. A hölgyek között az 50 év fölötti korosztály a mainál sokkal nagyobb arányban veszi majd ki a részét az autózásból.

A forgalom növekedésével a vezetőt segítő, az ütközések megelőzését célzó rendszerek általános elterjedése várható. Ezt az irányt jelzi a luxusautókon kívül néhány, 7-8 millió forintos autóhoz már ma rendelhető radar (például: Ford S-MAX, 3-as BMW), amely automatikus fékezéssel és gyorsítással tartja a követési távolságot.

Autózás 2050: helyjegy az utakra

Drámaian más lesz az autózás 2050-ben a Jövőtanulmányok Központja szerint, mint ma. A brit kutatóintézet jövőképében előre időt kell foglalni az utak igénybevételéhez, út- és autóhasználati jogosultságunkat retinavizsgálat ellenőrzi. Az egy autó-egy ember-felállás tarthatatlan lesz, csoportosan utazunk az automatikusan haladó járművekben. Azért némi jóval is kecsegtetnek bennünket a brit tudósok: autónk színe hangulatunkhoz igazodik, a jármű pedig sokkal biztonságosabb és takarékosabb lesz, mint ma. A szórakoztatóipar „autózásra” szabott videókat és játékokat kínál majd, amelyek nem igényelnek tartós figyelmet.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Debrecen, 2015. július 30.
Orbán Viktor miniszterelnök (j) és Garancsi István, a Videoton FC tulajdonosa a lelátón a labdarúgó Európa Liga-selejtezőjének harmadik fordulójában játszott Debreceni VSC - Rosenborg mérkőzésen a debreceni Nagyerdei Stadionban 2015. július 30-án.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.