Élet-Stílus

Akkumulátorban a jövő?

admin
admin

2006. 09. 25. 08:00

Meglehet, hogy az elektromos autók néhány évtizeden belül megszokott látvánnyá válnak útjainkon, mivel korántsem biztos, hogy a belső égésű motorok egyeduralma a végtelenségig tart.














Kevesen tudják, hogy az elektromos hajtású autók jóval régebben velünk vannak, mint benzin- vagy dízelmotoros társaik: a XIX. század harmincas évei óta. A kizárólag akkumulátorokkal hajtott autók mégsem terjedtek el széles körben, eltekintve az előző századforduló időszakától, amikor az USA-ban a városi úrhölgyeknek köszönhetően nagyobb népszerűségnek örvendtek, mint az olajat és benzinfüstöt okádó, fáradságos kurblizással induló benzinmotoros autók.


SÖTÉT GYANÚ. Az elektromos hajtású autókat kizárólag az akkumulátoraikban tárolt áram hajtja, míg a nyolc-tíz évvel ezelőtt megjelent hibrid és üzemanyagcellás autók más üzemanyagból állítanak elő áramot, közvetve vagy közvetlenül. Az akkumulátoros autók gyenge pontja a mai napig a nehéz és viszonylag korlátozott energiatároló kapacitású akkumulátor, amely fejlettebb változatai – különös módon – kizárólag a hibrid hajtású, vagyis alapvetően szénhidrogén-üzemanyagú autókban használatosak.















Az évtizedek során számos cég próbált már sorozatban gyártott, akkumulátoros modelleket sikerre vinni (lásd keretes írásunkat). Tény azonban, hogy a belső égésű motorok és az olajipar rohamos fejlődése nem kedvezett az ilyen próbálkozásoknak. Egyes feltételezések szerint meghatározó olajipari cégek szabadalmi jogok megszerzésével érték el, hogy a szénhidrogénhajtás valódi alternatíváját ígérő akkumulátortechnológia ne válhasson széles körben elterjedtté.


MELYIK IJESZTŐBB? Ha a napjainkban rendelkezésre álló akkumulátoros technológiát vesszük alapul, kissé meglepő módon akkor is azt látjuk, hogy az akkumulátoros autók csak az egy feltöltéssel megtehető távolság, a feltöltési idő és a maximális sebesség terén maradnak el a szénhidrogén-alapú üzemanyagot elégető társaik mögött. Ezzel szemben gyorsulásban, valamint az üzemeltetési költségek és a nemzedékünk számára már bizony kritikus légköri szén-dioxid-kibocsátás szempontjából jóval kedvezőbb tulajdonságokat mutatnak fel.















Az összesített környezeti terhelést vizsgálva nem könnyű eldönteni, melyik megoldás az előnyösebb. Nagyon nehéz összehasonlítani a kőolaj-finomítók működtetése és a szénhidrogén-üzemanyag elégetése által okozott környezetszennyezést az általában nagyon mérgező anyagokat tartalmazó akkumulátorok gyártása és megsemmisítése vagy hulladéktárolóba történő lerakása által okozottal.

Mindazonáltal valószínű, hogy megújuló energiaforrásokat hasznosító vagy termonukleáris energiatermelés mellett az akkumulátorok kisebb mértékű és kezelhetőbb környezetszennyezést okoznak, mint a szénhidrogének elégetése. Egyáltalán nem biztos tehát, hogy a tisztán elektromos hajtású autók ötlete végleg a süllyesztőbe került.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.