Élet-Stílus

A viszály istennőről nevezték el az új törpebolygót

Az eddig Xéna becenévre „hallgató" 2003 Ub 313 számú bolygó, amely a legfőbb oka volt annak, hogy a Plútót kiebrudalták a bolygók klubjából, a napokban hivatalos nevet kapott: mostantól Erisznek hívják.

Az új nevet az eddigi – nem hivatalos – Xéna név helyett adta a Nemzetközi Csillagászati Szövetség (International Astronomical Union). Eris a görög mitológiában a harag és a viszály istennője. Ő robbantotta ki a trójai háborút, azzal hogy Péleusz és Thétisz esküvőjén aranyalmát gurított „A legszebbnek” felirattal Aphrodité, Héra és Athéné közé. Az újra keresztelt bolygó rászolgál nevére, hiszen a bolygó felfedezése is heves vitákat váltott ki, és arra késztette a csillagászokat, hogy gondolják újra a bolygó definícióját.

Sokan amellett érveltek, hogy a 2005 nyarán felfedezett bolygót avassák a Naprendszer tizedik bolygójává, mivel nagyobb, mint a Plútó. Mások viszont a Plútó bolygó-mivoltát kérdőjelezték meg. Mindenesetre abban egyetértés volt a tudósok között, hogy meg kell alkotni a bolygó konkrét definícióját – eddig ugyanis nem volt ilyen.

Augusztus végén Prágában a csillagászok úgy döntöttek, hogy Naprendszerünkben nyolc nagybolygó és három törpe bolygó található. Az IAU által létrehozott új kategóriába a lefokozott Plútó, az akkori nevén Xéna (ma Erisz), valamint – a Mars és Jupiter közötti kisbolygó öv legnagyobb képviselője – a Ceres tartozik. A Plútó hivatalos „neve” pedig 134340 lett.

Az Erisz a Naprendszerben eddig felfedezett legtávolabbi bolygó, háromszor olyan messze van a Naptól mint a Plútó. Átmérője 3000 kilométer, vagyis közel 700 kilométerrel nagyobb, mint a Plútóé. A Napot 560 földi év alatt kerüli meg, és mintegy 14,5 milliárd kilométerre van a Földtől.

A keresztelőn nem csak a bolygó, hanem a holdja is nevet kapott. Mostantól Erisz lánya után Düsznomiának hívják a holdat. Düsznómia a törvénysértés és a törvénytelenség istennője volt a görög mitológiában. A két keresztelővel azért kellett több mint egy évet várni, mert bizonytalan volt az égitestek besorolása. Michael Brown, a Kalifornia Műszaki Intézet (California Institute of Technology) kutatója, az Erisz felfedezője – aki korábban a Xéna becenevet adta a bolygónak – reményét fejezte ki, hogy az új név hamarosan bekerül a köztudatba.

A törpebolygók csoportja a jövőben bővülhet

A kutatók úgy vélik, a törpe bolygók jelenleg háromtagú csoportja a közeljövőben – a várható felfedezések révén – újabb „klubtagokkal” bővülhet, szakértők szerint ugyanis több tucat, Plútóhoz hasonló méretű égitest kering a Naprendszerben.

A Plútó lefokozására azért került sor, mert nem illik rá az újonnan megalkotott bolygó-definíció. A meghatározás szerint ugyanis bolygónak számít minden olyan Nap körül keringő égitest, melynek tömege elegendő ahhoz, hogy gravitációja révén gömbhöz közeli formájú legyen, ugyanakkor a közelében nincsenek más kozmikus anyagok. Ez utóbbi nem igaz a Plútóra, mivel számos más égitesttel együtt a Kuiper-övben található.

A tudósok egy harmadik kategóriát is létrehoztak az üstökösök, kisbolygók és egyéb égitestek számára: mostantól ezek a „Naprendszerben keringő kis égitestek”.