Élet-Stílus

Földhöz hasonló bolygók lehetnek a közeli naprendszerekben

Egy új tanulmány szerint számos Föld-szerű bolygó létezhet a közeli csillagok környezetében is. A Naprendszeren túl sokkal több – akár a Földtől jelentősen eltérő idegen világ is lehet – mint azt korábban a csillagászok feltételezték.

A Kolorádó Egyetem kutatói által készített tanulmány szerint lassan ideje újragondolnunk a Naprendszerünkön túl elhelyezkedő bolygórendszerekről alkotott elképzeléseinket. Véleményük szerint akar már a közeli galaxisokban is találhatunk olyan bolygókat, amelyek hasonlóak a Földhöz.

Az emberiség megismerési vágyát egyre jobban kiszolgálja a technológia fejlődése. A modern rádiócsillagászat, az űrkutatás eredményeire alapozva egyre többen vetik fel annak a lehetőségét, hogy a léteznek a Földhöz akár nagyon hasonló bolygók is a végtelen űr mélységeiben. A most megjelent tanulmány azonban azt a kérdést feszegeti, hogy az utóbbi években felfedezett 200 bolygó között találhatunk akár óceánokkal borított, élet kialakulására is alkalmasnak látszó planétákat.

Egy számítógépes modellel bizonyították, hogy az úgy nevezett „hot Jupiters” típusú égitestek segíthetik a Föld méretű bolygók és jellegű kialakulásának valószínűségét a világegyetemben.
A bolygókialakulás folyamata természetesen évmilliókban mérhető, azonban jelenlegi tudásunk szerint megvan a lehetősége akár a vízzel borított szilárd felszínű bolygók kialakulásának is. Ha pedig egy ilyen bolygó megfelelő hőmérsékleti és légköri viszonyokkal is rendelkezik, akár bizonyos életformák is kialakulhatnak, kialakulhattak rajta.

Bármilyen élet is van ezeken a bolygókon, nagyon különböző lehet a miénktől, mondta Sean Raymond, a kutatás vezetője. Mivel sok evolúciós lépés megvalósulhatott más rendszerekben, így az ilyen bolygók képződésétől az élet megjelenéséig bármely állapotban tarthatnak.

A kutatók szerint az élet létrejöttéhez nélkülözhetetlen víz például jelen lehet más, Földhöz hasonló bolygón is, de az kiszámíthatatlan, hogy valóban létrejött-e az élet bármilyen formája.

Raymond szerint a jövendő űrkutatás feladata, hogy felkutassa ezeket a bolygókat, és kiderítse, hogy a mostani tudásunknak megfelelően alakultak-e az univerzumban lezajlott és lezajló bolyószületési folyamatok.