Élet-Stílus

Tilos a laptop és a mobil is a repülőkön

A terrorfenyegetettség miatt hozott új rendelkezések megváltoztathatják utazási szokásainkat. Egyes járatokon az eddig munkaeszközként magunkkal hordott laptop a mobiltelefonunkkal együtt tiltólistára került a repülőgépek fedélzetén.

A fokozott elővigyázatossági intézkedések egyre több gondot okozhatnak a laptoppal utazók számára. A megszigorított ellenőrzések és csomagvizsgálat mellett a tengerentúli járatokon, illetve az Egyesült Királyságba utazók számára tilos gyakorlatilag mindenféle elektronikus eszköz, úgymint, MP3 lejátszó, bármilyen kézi számítógép, mobiltelefon, fényképezőgép, videokamera és laptop fedélzetre juttatása.

Noha a rendelkezések ideiglenes jellegűek, mégis érdemes átgondolni, mit is tehetünk annak érdekében, hogy a mindennap használt eszközeink biztonságosan átvészeljék az utazást. Mivel a csomagunkért a légitársaságok eddiginél nagyobb felelősséget nem vállalnak, lehetőleg készítsünk biztonsági másolatot azon adatainkról, dokumentumainkról, amelyek egy esetleges lopás esetén pótolhatóvá teszik az eltűnt laptopot. A csomagunk eltulajdonítása ellen nem tehetünk semmit, s vitatott az is, hogy a lakat vagy egyéb lezárási mód nem irányítja-e csomagunkra az ilyesmire specializálódott emberek figyelmét.

Az adatok értékesebbek, mint a laptop

Legtöbbször a gépünkön tárolt információk, adatok sokkal értékesebbek, mint maga a számítógép, ezért el kell gondolkodnunk azon, hogy mit tehetünk ezek megóvására. Adataink védelmében például jó ötletnek látszik a könnyen elcsomagolható memorystick alkalmazása, vagy az internetes megoldások biztonságos elérésű, jelszóval védett tárolóhelyeinek használata. Így, ha laptopunk elkeveredik vagy eltűnik az utazás folyamán, adatainkhoz hozzáférhetünk távolról is.

A laptopunkat praktikus megfelelő jelszavakkal ellátni, sőt bizonyos esetben az adatokat és adatbázisokat külön védelemmel is óvni.

Felesleges kockázatot nem érdemes vállalni abban az esetben, ha nem létfontosságú magunkkal vinni valamely eszközünket, de ha mindenképen ragaszkodunk a készülékhez, nem árt védekezni a lehetséges fizikai sérülésük ellen is. A poggyászrakodásnál felmerülő sérülési lehetőségek kockázatát csökkentheti a gondos csomagolás.

Mobiltelefonunk esetében szintén praktikusnak látszik a kártyánk kivétele és külön tárolása, hiszen a készülék gyakorlatilag a világ bármely táján pótolható, míg az adataink itt is szinte pótolhatatlanok. Megoldást jelenthet a kártyánk tartalmának lemásolása, archiválása.

Mit tehetünk?

A kockázatokat mindenképpen az csökkenti a legjobban, ha nem ragaszkodunk az adott készülék magunkkal cipeléséhez, és más megoldással váltjuk ki az érzékeny adatainkat is fenyegető veszélyeket.

A FigyelőNet kérdésére a Delta légitársaság illetékese elmondta, hogy az angliai és a tengerentúli járatokon kívül jelenleg más úti célokra nem érvényesek a legmagasabb fokú biztonsági előírások, így ezen járatokra még felvihetjük elektronikus eszközeinket korlátozás nélkül.

Németh Krisztina, a Malév kommunikációs vezetője szerint nem érdemes felesleges kockázatot vállalni, illetve ha mindenképpen magunkkal kell vinnünk laptopunkat, akkor gondosan zárjuk le a poggyászunkat. Mindezek mellett a hazai repülőtársaság szóvivője kiemelte, hogy a nemzetközi légi forgalomban tapasztalható szinthez képest a Malévnál igen alacsony a csomaglopások száma. Az utasoknak pedig utazás előtt hasznos – a légitársaság oldalán folyamatosan frissített – az aktuálisan érvényben lévő szabályok ismerete.

Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője szerint Ferihegyen nem túl gyakori a poggyászlopás vagy -dézsmálás. Sérülékeny eszközeink védelmére hasznos lehet a gondos csomagolás, míg a csomagunk felbontása ellen jelenthet védelmet a Ferihegyen is üzemelő fóliázó szolgáltatás, amely ezer forint körüli költségével jelentősen növelheti a poggyászunk biztonságát.

A FigyelőNet értesülései szerint a hazai légikikötőben jelenleg még szigorúbbak a biztonsági előírások, mint az angliai reptereken.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik