Egyre több különböző készülék és technika segíti az autósokat. Fokozatosan elterjednek a radarszenzorok, amelyek képesek jelezni, hogy megvan-e a szükséges követési távolság két autó között, vagy segíthetnek a parkolásnál, a drágább autókat pedig külön kamerák segítik a tolatásnál. Chemnitzi és berlini közlekedési pszichológusok most azért lobbiznak, hogy mielőbb szereljenek éjjellátó készülékeket minden személy- és tehergépkocsiba.
Németországban a halálos balesetek 40 százaléka este, éjjel vagy rossz látási viszonyoknál (köd stb.) következik be, annak ellenére, hogy az átlagos közúti forgalomnak ilyenkor csak a negyede van az utakon. Ennek a kiugróan magas számnak az az oka, hogy sok vezetőnél jelentősen lecsökkennek a vezetési képességek és a reflexek, ráadásul sok gyalogos, kerékpáros sötét ruhába öltözik. S az okok közé sorolható még a gyakran nem megfelelő közvilágítás is. Hiába építenek napjainkban a gépkocsikba korszerű fényszórókat, gyakran ezek teljesítménye sem bizonyul elegendőnek. A megoldást az éjjellátó készülékek jelenthetik.
A Bosch cég már ki is fejlesztett egy rendszert, aminek a hatótávolsága 150 méter, és két infrafényszóróból, egy videokamerából és egy képernyőből áll. A kamerát a szélvédő tetején, míg a kijelzőt az utasfülkében helyezik el. Josef Krems professzor, a Chemnitzi Műszaki Egyetem általános és munkapszichológia területét kutató munkatársa és berlini kollégái végezték el a teszteket. A kísérletek során előre nem várt eseményekkel, hirtelen felbukkanó gyalogosokkal, kerékpárosokkal tesztelték a felkért 40 és 65 év közötti vezetők reakcióképességét.
A szakemberek tanulmányoztak valóságérzékelési, gép-ember interakciós, ergonómiai és közlekedésbiztonsági kérdéseket is. A céljuk az volt, hogy kiderítsék, a pluszkijelző mennyire vonja el a vezetéstől az autósok figyelmét, vagy hogy hova kell elhelyezni a képernyőt ahhoz, hogy az a legjobban áttekinthető legyen. Krems szerint a megoldás a LED-ek alkalmazása lenne, ugyanis egy képernyő túlságosan is elvonná a vezető figyelmét, egy figyelmeztető LED viszont csak vészhelyzetben villanna fel. Ahhoz azonban, hogy ez megvalósulhasson, az analóg képeket először át kell alakítani olyan jelekké, amelyeket a gép is érzékelni tud, s persze szükség van egy megfelelő fedélzeti számítógépre is.
Ezért számos kérdés még nyitva maradt, de az biztos, hogy hamarosan éjjellátó rendszerek kerülhetnek a személy- és a tehergépkocsikba. Ezáltal jelentősen csökkenhet majd a balesetek száma, és az autósok számára is kevésbé lesz megterhelő a vezetés.