Élet-Stílus

Ingyen az autópályákon

Sokat bukunk a bliccelésen

Országosan átlagosan 4-5 százaléknyi a bliccelők aránya a magyar autópályákon, de igen nagy eltérések vannak időben és térben is. Bár ez nem tűnik soknak, az általuk okozott bevételkiesés mégis komoly összegre rúg. Az aránylag kevés nem fizető főként a többféle ellenőrzés elrettentő erejének tudható be.

Érdemes tudni, hogy a lehajtókban álló, illetve a mozgó kamerás kocsikon kívül akár a teljes autópálya összes sávjában közlekedőt is leterelhetik, és kezdődhet az ellenőrzés. Ilyenkor azonban gyakran a hatóságokkal közösen szervezik az akciót, hiszen az ÁAK (Állami Autópálya Kezelő Zrt.) dolgozóinak nincsen joguk megállítani az autósokat.

Kamerás autók, hidak

Legfáradhatatlanabbul a fix telepítésű kamerák figyelik az autósokat. Ezek a szigorú adatvédelmi előírások miatt csak a rendszámot hagyják meg az elkészült fotón, a kép többi részét automatikusan levágják. Így sem az autó típusa, sem a vezetője nem ismerhető fel az éjjel-nappal, minden évszakban működő készülékek által készített felvételeken.

Néha azonban csak riogatnak az út szélén parkoló kamerás autók. Nem egy ismerősünk tapasztalta, hogy miután a kamerás autó felbukkanása után rájött, hogy elfelejtett matricát venni, az első útba eső benzinkútnál bepótolta a hiányosságot és nem érkezett büntetés. Így vagy az állítólag másodpercre pontos adminisztráció nem fedi a valóságot, vagy csak dísznek állították ki az ellenőrző autót.

Nem kell fizetni, ha…

A legbiztosabb módja a díjfizetés elkerülésének, ha szirénánk van, vagy ha az ÁAK alkalmazásában állunk. Szerencsések a belügyi járműveket vezetők is, hiszen nekik sem kell matricaragasztgatással bíbelődniük. Rajtuk kívül még engedélyezhetik a vöröskeresztes autók, vagy akár katonai járművek ingyenes autópálya-használatát is.


Ingyen az autópályákon 1

Fix telepítésû kamera (vezess.hu)

Emellett megúszható a büntetés akkor, ha külföldi rendszámú autóval hajtunk az autópályára, mert egyelőre az államközi szerződések hiánya miatt nem lehet a külföldön élőkön behajtani a pótdíjat. Természetesen ez csak akkor igaz, ha nem a helyszínen bukunk le. Ha lemeszelnek, fizetni kell az idegen rendszámmal is.

Ahogy a nyári turistaszezonban megnő az autópályákat használók száma, úgy a bliccelők is többen vannak ebben az időben. Az éves matricaértékesítési csúcs pedig a nyár végi Forma–1-es Magyar Nagydíj idejével esik egybe.

Másért büntet a rendőr és a matricaellenőr

Két adatbázis összehasonlításával szűrik ki azokat, akik valamiért nem vettek matricát. Egyikben azoknak a rendszámai szerepelnek, akik megvették a matricát, míg a másik adatbázis a pályákon készített fotókat tartalmazza. A két kupacot ezután emberi beavatkozás nélkül veti össze a teljes egészében elektronikus rendszer, így nincsen semmi esély a visszaélésre, fotók kivételére. Szintén adatvédelmi okokból a fel nem használt adatokat két napon belül törölnie kell a cégnek, míg a fennakadt rendszámokhoz tartozó nevet, címet a BM-től kérik el.

Matricával kapcsolatban érdekes és talán kevesek által ismert szabály, hogy lejárat után el kell távolítani a szélvédőről. Ugyan az ellenőrök nem büntethetnek a három sorban felragasztott matricák miatt, de a rendőr már igen, ha úgy ítéli meg, hogy nem lehet tőle rendesen kilátni a gépkocsiból.

Ne dobjunk ki semmit!


Ingyen az autópályákon 2

Ellenõriznek a rendõrök (vezess.hu)

Ha már matrica, megkérdeztük, meddig is kell megtartani őket. Lejárat után a vignetta mehet a kukába, de az ellenőrzőszelvényt, amelyen az egyedi azonosító is szerepel, és a matrica hátlapját érdemes néhány hónapig eltenni.

Ellentétben a parkolótársaságokkal, az ÁAK nem küldözget többéves, bizonyíthatatlan büntetéseket. Tájékoztatásuk szerint egy, legfeljebb két hónap alatt minden büntetést kiküldenek, de aki biztosra akar menni, őrizze meg ezeket a bizonylatokat is öt évig.

Más eset az sms-ben történő díjfizetés. Itt a másodikként érkező, egyedi azonosítószámot is tartalmazó sms-t illik megőrizni. Mi még nem sokkal az sms-es rendszer indulása után próbáltuk ezt a módszert, de sehogy sem sikerült tető alá hozni az üzletet, így maradtunk a hagyományos benzinkúti vásárlásnál.

Eltűnhet a matricás rendszer

Mivel időről időre felmerül az év közben is megvásárolható, a vásárlás dátumától ketyegő éves matrica iránti igény, rákérdeztünk erre is. Sajnos ilyen lehetőség továbbra sem lesz. Jó hír viszont hogy az ügyfélszolgálatokon lehetőség van úgynevezett láncvásárlásra is. Ilyenkor az ÁAK munkatársai úgy élesítik a több darab havi matricát, hogy akár egy fél évig sem kell matricavásárlással foglalkozni, csupán az aktuális darabot kell az ablakra kitenni.

Néhány éven belül viszont megszűnhet a matricás rendszer. Az időalapú, átalánydíjas megoldást felváltja egy új, az autópálya-használattal arányos díjfizetés. Emellett 2007–2008-tól elindulhat az elektronikus díjfizetés is, amelynek lényege, hogy nem kell matricával bajlódni, hanem az autóba szerelt elektronikus berendezés által sugárzott jelekből számítja ki a rendszer, mennyit is kell majd hó végén autópálya-használatért kiszámlázni. Kezdetben csupán a teherautók élhetnek majd az új lehetőséggel, de később a személyautósok is bekapcsolódhatnak a rendszerbe.

Külföldi díjak: utólag, itthonról

További előnye ennek a rendszernek, hogy hasonlóan a mobilhálózatok roaming szolgáltatásához, egész Európában használható lesz az itthon beszerelt szerkezet és a több országot érintő út során sehol sem kell majd a díjfizetéssel foglalkozni. Elég majd a magyar cégtől kapott számla befizetésével rendezni a mondjuk olaszországi díjakat.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik