Élet-Stílus

Földszerű a Szaturnusz holdja

Több száz millió dollárt, kilenc évet és hatalmas mennyiségű erőfeszítést igényelt az a felfedezés, hogy a tudósok egy Földhöz hasonló topográfiájú bolygót találjanak. A Titánról készült képek azt mutatják, hogy megtalálták.

Földszerű a Szaturnusz holdja 1

Titán

A Titán az egyetlen sűrű légkörrel rendel-kező hold a Naprend-szerben. Egészen a közelmúltig ez a lég-kör megakadályozta a Titán felszínének a megismerését, de az amerikai-európai Cassini-Huygens misszió nemrégiben új adatokkal szolgált a felszínéről, és további adatokat közöl folyamatosan a holdról.

A felszínére az űr-szondapáros Huygens nevű európai leszál-lóegysége szállt le.

Földszerű a Szaturnusz holdja 1
Földszerű a Szaturnusz holdja 3

A NASA kutatói szerint, a Titán – a Szaturnusz holdja – földtanilag meglehetősen hasonló a Földhöz. A Cassini űrszonda által készített képeket elemezve a NASA pasadenai központjának kutatói arra a megállapításra jutottak, hogy a Naprendszerben egyedül a Titán az egyetlen égitest, amely topográfiájában hasonló megjelenésű, mint a Föld.

A Nature magazin hasábjain megjelent írás szerint a Cassiniról érkezett képek hátborzongatóan ismerősek voltak a szakemberek számára. Az, amit a tudósok láttak, úgy nézett ki, mint dűnék, dombok, völgyek és talán a legszokatlanabb, hogy a folyók, tavakba futnak. Ha a további tanulmányok bebizonyítják, hogy fotókon látható sötét foltok valóban tavak, akkor ez a felfedezés óriási szenzációt jelenthet az űr mélységeit kutató szakemberek számára.

Természetesen egyértelműek a különbségek is, de az szinte bizonyos, hogy ilyen szintű hasonlóságokat korábban semmilyen kutatás nem mutatott ki. A Titán felszínén lényegesen hidegebb van, mint a Földön. A tájat azonban a szél és egy valószínűleg állandóan szitáló eső alakítja. Az eső, ami láthatóan tavakba is összegyűlik a felszínen nem víz, hanem folyékony szénhidrogén, esetleg metángáz.

Másutt a naprendszerben – a Marson például – lehettek a Földön ismert időjárási és tájalakító folyamatok, de ezek többsége több milliárd évvel ezelőtt véget ért. A felfedezés azért nagyszerű, mert a Titán folyamataiba, légkörébe eddig nem láthattunk be, mivel a Szaturnusz ezen holdjának légköre négyszer olyan sűrű mint a Föld tengerszintnél mért értéke, s nemcsak a beérkező napfényt felszínre sugárzását akadályozta meg, hanem a kíváncsi csillagászokat is az égitest kémlelésében is.

Jonathan Lunine, az Arizonai Egyetem professzora szerint a szénhidrogének elpárolognak Titan felszínén és felhőkben sűrűsödnek légkört alkotva az égitest körül. Ezt a légkört úgy kell elképzelni, mint valami hatalmas szmogot, amely annak ellenére, hogy tartalmaz némi oxigént nem valami rokonszenves gázkeverékből áll össze.

Etán, metán, acetilén, benzol, hidrogén-cianid – olyan anyagok, amelyeket belélegezni az ember képtelen, mondta Lunine – így a Titán felszíni hasonlóságai ellenére nem látszik alkalmasnak emberi tartózkodásra.