Élet-Stílus

Autóárak: jön a drágulás

Valószínűleg az járt jól, aki még a forint árfolyamesése és a Gyurcsány-csomag előtt vett autót. A második félévben drágulás és visszaesés várható, de az első hat hónapban még nőttek az eladások.

Dúlt a kedvezményháború az első félévben, és nőni tudott a magyar autópiac. 3,1 százalékkal több, összesen 97 609 személyautó talált gazdára hazánkban júniusig. Mivel idén a legtöbben autópiaci recessziót vártak, a fejlődés annál nagyobb öröm. A jól sikerült félévben talán az előrehozott vásárlásoknak is szerepe lehet, mert némi sütnivalóval látni lehetett, hogy az új kormány megnyirbálja a jövedelmeket és csavar egyet az adóprésen.

Suzuki még mindig az első

A továbbra is piacvezető Suzuki az első félévben jócskán visszaesett. A tényleges piaci helyzetet tükröző forgalomba helyezési adatok alapján a mínusz 2843 autó 2005 első félévéhez képest. A Suzukinál kiesett az Alto (hiányzik az Euro 4-es motor) és a Wagon R+, de a modellek keresettsége is csökkenti a hazai eladásokat. A Swiftre és az SX4-re is olyan nagy az igény Európa-szerte, hogy nincs belőlük elég a magyar piacnak.

A legtöbb prémiummárka értékesítései az átlagot meghaladóan gyarapodtak. Az Audi növelte előnyét a BMW-vel szemben, a Mercedes pedig feljött másodiknak, a bajorokat megelőzve. A Volvo nincs nagyon messze a német konkurensektől, a Saab a katasztrofális 2005-ös első félév után megduplázta eladásait. Az eddig vegetáló Lexus az IS-től nagyon beindult, és itthon is sokan ráharaptak az egyedülálló hibrid hajtásra az RX400h-ban.

Pluszban a Távol-Kelet, stagnál Itália

Az első félévet követően a Suzukin és a Nissanon kívül minden japán márka javuló piaci részesedésnek örvendhet. A vásárlók értékelik a japán autók jó ár/érték arányát, elég a Mazda6-ra
Autóárak: jön a drágulás 1

Kapósak a prémiummárkák ( vezess.hu)

gondolni. Százalékra a Subaru is nagyot nőtt, a darabszámok alapján nagyon megszaladt a Mitsubishinek, a Hondának és főként a Toyotának. Náluk a Yaris és a Corolla Verso is nagyon kapós.

A Kia akkorát ugrott, hogy még a máshol népszerűbb és szintén menetelő Hyundait ismegelőzte itthon. Az Alfa Romeo nem adott el több autót, hiába az új 159, a Fiat viszont hajszálnyival jobb eredményeket közölt, mint egy éve.

Mínuszban a franciák

A Peugeot (-16 százalék), a Renault (-11,3 százalék) és a hozzájuk tartozó Dacia (-6,9 százalék) sem zárt jó félévet. A Daciánál különösen feltűnő a ténylegesen forgalomba helyezett autók (720 darab) és az MGE statisztikában szereplő 1617 db különbsége.

Itthon ugyanis kétféle eladási adattal dolgozunk. Az egyikben a vezérképviseletek a márkakereskedőknek kiszállított autók számát önbevallással közlik az MGE-nek (Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete). A másik statisztika reálisabban tükrözi a piaci helyzetet, mert a Belügyminisztérium forgalomba helyezési adataira épül. Ebben nincs kozmetikázás a dealerekre
Autóárak: jön a drágulás 2

Visszaestek a franciák (vezess.hu)

rászámlázott, de el nem adott kocsikkal, ám a szürkeimportban beérkezett autók torzíthatják a képet, ha jelentős a beseftelt darabszám, mint pl. a BMW esetében.

Hengerel a Ford

Bármely statisztikát nézzük is, a Ford pompásan áll. A nagy piaci részesedésű márkák közül az ő értékesítésük és piaci részesedésük nőtt a leginkább. Nem kell sokat túrni a sikert hozó modellek után, mivel csak a leváltás előtt álló Galaxy és a dízel híján eladhatatlan Maverick esett vissza. 15-ből 13 típus értékesítései nőttek, a Ka-tól a Mondeón át a Transitig.

Remek félévet zárt a Volkswagen is. A Passat hagyományosan a legerősebb szereplő a középkategóriás autók között, de a többi modell is jól fogyott. A piaccal párhuzamosan nőtt az Opel. 10 657 személyautóval a márka maradt második a Suzuki mögött, náluk a H Astrák fogynak szépen.

A magyar piacon továbbra is a kis és az alsó középkategóriás autókra van kereslet, az eladások 90 százalékát a Peugeot 107, Skoda Fabia és Opel Astra méretű autók adják. Ezen belül nőtt azonban a Golf, Corolla, Mégane kategória aránya és kimutathatóan csökkent a kisebbeké. Némileg talán többet költhettünk autóra?

Kevesebb jut autóra

Ha a válasz igen, akkor ez nem sokáig lesz így. A Gyurcsány-csomag gazdasági megszorításai 9-11 százalékkal csökkenthetik a vásárlóerőt közgazdasági elemzések szerint. Ez a visszaesés nagyságrendileg akkora, mint amit a Bokros Lajos-i sokkterápia okozott. A visszaesés mértékét nem látni előre, de Győző Gábor,
Autóárak: jön a drágulás 3

A Volkswagennek már drágultak (vezess.hu)

az MGE elnöke a teljes évre 5 százalékos mínuszt vár, ami 190 000 autót jelent.

Lefelé mennek majd a teljes évi eladások, de nem tudni, mikor és mennyit esik vissza a piac, hangsúlyozta Dr. Wolf Károly, a GM Hungary vezérigazgatója. Az egyik hónapban talán 4-5, egy másikban 20 százalék mínusz is elképzelhető a második félévben.

Drágulás jöhet

A forintgyengülés az autóárakban is érezteti a hatását. A 250 Ft/euró árfolyammal kalkulált árakat nem lehet tartani, nincs bennük annyi tartalék, hogy az importőrök kigazdálkodják a 12 százalékos esést a 280 Ft/euró körüli szintre. Sokan már árat emeltek, így az Audi, Skoda, SEAT, VW és Porsche márkákat képviselő Porsche Hungaria és az Opel, hogy a legnagyobb szereplőknél maradjunk. Ha a forint nem erősödik, újabb árkorrekcióra számíthatunk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik