Élet-Stílus

Dinamikusan fejlődnek az online áruházak

2005-ben az interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma elérte a 19 milliárd forintot, s 2006-ra közel 26 milliárd forint várható – áll a GKI jelentésében.

Magyarországon a GKI Zrt. becslése szerint 2004-ben az interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma elérte a 12 milliárd forintot, 2005-ben meghaladta a 19 milliárd forintot. 2006-ban pedig közel 26-27 milliárd forint körül alakul majd a forgalom.

Színesedik az interneten keresztül értékesítő boltok „választéka”, így egyre nehezebb különbséget tenni a tisztán internetes, illetve a hagyományos kiskereskedelmi egységgel is rendelkező áruházak között. Újabb üzleti modellek is megjelentek a piacon („online boltok piactere”, „bevásárlóközpontok”), illetve azok a hagyományos kiskereskedelmi háttérrel rendelkező boltok, amelyek az interneten keresztül sikeresen értékesítenek, gyakran kiszervezték „online” tevékenységüket, egy külön cégben végzik azt.

Becslések alapján 2005-ben a piaci szereplők háromnegyedének az éves nettó árbevétele nem érte el az 5 millió forintot. Ugyanakkor 2006-ban a válaszadói mintában az 5 millió forint alatti, illetve a 20-100 millió forint közötti forgalmat elért áruházak egy része magasabb árbevétel kategóriába lépett 2005-höz képest, ennek alapján egyes piaci szereplők megerősödésére következtehetünk. Mivel a legnagyobb áruházak folyamatosan növelni tudják árbevételüket, az új belépők viszont szinte kivétel nélkül a legalacsonyabb árbevétel-kategóriába tartoznak, a piaci koncentráció 2005-ről 2006-ra valószínűleg nem fog érezhetően változni.

Árkedvezmények

A felhasználók számára megéri a világhálón vásárolni, mert az áruházak egyharmada a termékek többségét, további egyharmada pedig egy részét olcsóbban kínálja, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységek. E boltok több mint 82%-a 1-10 százalék kedvezményt biztosít vásárlói számára.

Igaz a hazai internetező társadalom legaktívabb felhasználói nem az „árérzékeny” jövedelemkategóriájú társadalmi rétegből kerülnek ki, mégis az interneten keresztül elérhető jelentős árkedvezményekkel lehet(ne) nagymértékű növekedést elérni az online forgalomban. Az interneten keresztüli értékesítés egyik előnye a kényelem, ám a felhasználók többsége számára mégis az elérhető árkedvezmények a vonzók.

Online aukciók

A „hagyományos” online áruházak mellett hazánkban is egyre népszerűbbek az internetes aukciók. A www.teszvesz.hu regisztrált felhasználóinak száma a 2005. év végi 80 ezerről fél év alatt 130 000 főre duzzadt. Hasonló bővülés tapasztalható a feltöltött aukciók számában is: míg a tavalyi évben havonta átlagosan 300 000, addig az idei év első hat hónapjában havi 500 000 új aukció indult a piactér oldalain. Az online aukciók népszerűségének egyik oka, hogy egy helyen az új áruktól a használt cikkekig szinte minden termék megtalálható. Sok esetben olyan termékekre is rábukkanhat az érdeklődő felhasználó, amelyet máshol nem vagy csak nagy nehézségek árán vásárolhat meg.

Az aukciózás nagy előnye a fix árakkal dolgozó webáruházakkal szemben, hogy itt valóban a kereslet alakítja ki az árakat. Egy népszerű, kurrens – vagy akár ritka – terméket a kikiáltási ár többszöröséért is el lehet adni. Ugyanakkor a túl magas áron kínált portéka nem talál vevőre, így az eladónak, ha látja, hogy a megadott áron nincs kereslet a termékere, csökkentenie kell az árat a sikeres eladás érdekében.

A TeszVesz nagy hangsúlyt helyez a portálon lezajló aukciók biztonságára: Magyarországon egyedülálló módon leellenőrzi a felhasználók adatait, így csak az kezdeményezhet eladást, aki „hitelesített” felhasználó, azaz regisztrációs adatainak valódisága ellenőrzésre került.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik