Élet-Stílus

Ázsiában is hódítanak a közösségi portálok

A közösségi portálok népszerűsége egyre nagyobb. A legjobb példa erre a MySpace.com, amely már több mint közel 54 millió regisztrált taggal büszkélkedhet és a tagjainak a száma naponta több ezer fővel nő.

Napjainkra Ázsiában is kezdik felfedezni ezeknek az oldalnak az előnyeit. Dél-Koreában például az emberek negyede látogat rendszeresen a Cyworld nevű közösségi portálra, ahol sokan nem csak a profiljukat készítik el, de virtuális otthonukat is felépítik. Aki Valerie Kimet meg szeretné ismerni, annak nem kell vele beszélnie, elég ha meglátogatja a dél-koreai nő személyes weboldalát. Ott elolvashatja bárki, hogy a szöuli médiamenedzser milyen zenéket szeret, milyen könyveket olvas és hogy kik a barátai és a barátnői. “Egész egyszerűen kell, hogy legyen egy ilyen oldalunk, különben nem tartozhatunk ide és nem ismerhetünk meg új embereket” – mondta Valerie Kim.

Az SK Telecom vezető dél-koreai mobilszolgáltató és a Cyworld tulajdonosa által készített felmérés szerint a dél-koreaiak 92 százalékának van valamilyen internetes profilja vagy oldala és a közösségi portálokon a lakosság 25 százaléka található meg rendszeresen. “Oldalainkat naponta körülbelül 600 milliószor kérdezik le” – árulta el Byung-Hwi Shin, aki a Cyworldnél az üzleti fejlesztésekért felel. Ez azt jelenti, hogy tízszer annyian kattintanak a portálra, mint például a német T-Online oldalaira. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy sok dél-koreai órákon át képes a közösségi portálon fent lenni, chatelni vagy böngészni a profilok között.

Egy profil létrehozása ingyenes, azonban vannak extra szolgáltatások is. Ilyen például, hogy bárki színes háttérrel láthatja el az oldalát – ez hetente egy dollárba kerül. Ráadásul bárki megépítheti a virtuális lakását is, igaz ez már nem olcsó mulatság, több mint 300 dollárba is kerülhet. Azonban ez nem riasztja vissza a vállalkozó kedvű dél-koreaiakat. “Naponta ezeknek a virtuális termékeknek köszönhetően mintegy 200 millió wonos (több mint 200 000 dolláros) bevételre teszünk szert. A bevétel 80 százaléka származik az ilyen kiegészítő szolgáltatásokból, 12 százaléka a reklámokból, hirdetésekből és 8 százalék az egyéb forrásokból. Éves szinten a Cyworld bevétele eléri a 90 millió dollárt” – mondta Byung-Hwi Shin.

A megoldás annyira bevált, hogy számos európai és tengerentúli cég is érdeklődik iránta. A T-Venture már fel is vette a kapcsolatot az SK Telecommal. Már csak az a kérdés, hogy az európai felhasználók hajlandók lesznek-e több száz eurót költeni naponta a weboldalukra, mert ezt elég nehéz elképzelni egy átlagos magyar internetező jövedelmi viszonyaiból kiindulva. Igaz, hazánkban más megoldások hódítanak, elég például csak az iWiW-re gondolni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik