Ha az időjárás megengedi a Discovery a jövő héten elindul -fedélzetén 7 fős személyzetével – hosszú idő óta az első biztonsági szempontból legvitatottabb útjára. A küldetés a NASA második legénységgel induló űrutazása a Columbia katasztrófa óta, amely három évvel ezelőtt a fellövést követő pár percben bekövetkező meghibásodás miatt hét űrhajós vesztette életét.
Mint ismert, a start után mindkét űrhajó szigeteléséből kisebb-nagyobb habdarabok szakadtak le, amelyek megsértették az űrrepülők testét. A Discoverynek az előző startnál szerencséje volt, „csupán” egy 450 grammos darab találta el, de a Columbiának a szárnyába egy nagyobb darab csapódott. Utána a NASA két és fél évig nem indított embert a világűrbe.
„A legénység biztonsága az első és legfontosabb aggodalmunk” – mondta egy nyilatkozatban NASA biztonságért felelőse Bryan O’Connor és Chris Scolese vezető mérnök.
Számos változtatás történt a veszélyesnek ítélt hőszigetelő panelek területén, ezért a nyilatkozó biztonsági szakemberek nem ítélik rizikósnak a tíz nap múlva tervezett startot.
Még augusztusban a Discovery nehézkes visszatérése után nyilatkozta Bill Gerstenmaier, a NASA egyik vezető kutatója. hogy hatalmas mérnöki teljesítményre van szükség a probléma megoldásához, de amíg fennáll a veszély, hogy a leszakadó szigetelőhab-darabok tragédiát okozzanak, addig biztosan nem száll fel űrsikló az Egyesült Államok területéről.
A vita eldőlt
A NASA hivatalnokok elismerték, hogy a belső vita a nemrég befejezett repülési készenlét áttekintés alatt szokatlanul élénk volt.
Arról, hogy az űrhajó valóban készen áll-e a repülésre határozott választ kellett adni a különböző álláspontot képviselő mérnököknek és kutatóknak. Végül úgy tűnik Michael Griffin a NASA űrprogram vezetője mellé állt a többség, s a kilövés mellett döntöttek.
Michael Griffin, az űrhivatal főigazgatója elmondta: 100 százalékig most sem tudják kiküszöbölni azt, hogy az indításkor az űreszköz hajtóanyag-tartályáról egy leváló anyagdarab megsértse az űrrepülőgép külső hőszigetelő burkát, de egy esetleges sérülést az űrhajósok ki tudnak javítani, miközben a Discvoery az ISS egyik moduljához csatlakozva parkol a világűrben.
A Discovery legénysége ezen döntés kapcsán új megoldásokat és technikákat is tesztel a repülés folyamán, amely célja nagyrészt az űrrepülőgépek biztonságának javítása, illetve a rendszeres feladatok elvégzése mellett utánpótlás szállítás a nemzetközi űrállomásra.
A tervek szerint legalább két űrsétát is tesz a legénység néhány tagja, amely alatt javítási és ellenőrzési feladatokat végeznek majd el a Discovery külső burkolatán.
Az viszont bizonyos, hogy az űrhajó fellövésére ismét hihetetlen biztonsági előkészületekkel és óriási mérnöki munkával készül a NASA, amely nem engedhet meg magának egy újabb hibát, hiszen az évekre visszavethetné az USA világűrrel kapcsolatos terveit az újra élénkülő űrversenyben.