Élet-Stílus

Sofia Coppola megbukott Cannes-ban

A Da Vinci-kódnál is hangosabb füttykoncerttel fogadta a szerdai sajtóvetítésen Sofia Coppola Marie-Antoinette című filmjét az 59. cannes-i filmfesztivál közönsége.

A fesztivál hivatalos versenyprogramjának egyik legvártabb alkotását kifütyülte és lehurrogta a kétezer fős szakmai közönség a kétórás vetítés végén. A francia sajtó az Arany Pálmára egyik legesélyesebb alkotásként harangozta be Francis Ford Coppola lányának harmadik játékfilmjét Marie-Antoinette francia királynéról, amely a fesztivál eddigi legnagyobb kudarcának tűnik.

Jól fogadta a rendezőnő a bukást

A vetítést követő sajtótájékoztatón a fiatal rendezőnő a bukásra reagálva kijelentette: akár szeretik a filmet, akár nem, jobb határozott véleményt kapni az emberektől, mint langyos reagálást.

A cannes-i filmfesztiválon az Öngyilkos szüzek című filmjével hat évvel ezelőtt bemutatkozó, majd az Elveszett jelentéssel világsikert arató rendezőnő harmadik filmje egy trilógia harmadik részének is tekinthető, amely a mai fiatal lányok idegen környezetben való elveszettségének érzését dolgozza fel.

Kirsten Dunst a bécsi udvarból kiragadott unatkozó és elkényeztetett kamaszlányként jeleníti meg Franciaország utolsó gyűlölt királynéját, aki a versailles-i kastélyba érkezve egy ellenséges világra és XVI. Lajos személyében egy közönyös férjre talált, így a közeledő francia forradalom ellenére inkább a „bulizást” választotta.

A zenéjében és színes kiállításában is szándékosan a 80-as évek popvilágát idéző film Harold Pinter feleségének, a brit Antonia Frasernek életrajzi kötete nyomán készült. A francia etikett szabályait és a királyi fényűzést híven bemutató alkotás kifejezetten nem akart a poros és unalmas történelmi tablók hibájába esni, hanem inkább kortárs emberekként bemutatni a francia uralkodópárt.

Hiányzott a mélység?

A cannes-i közönség, elismerve a film esztétikai jellegét, nem jutalmazta annak szándékos anakronizmusát (néhány pillanatig a XVIII. századi cipők között egy mai sportcipő is feltűnik) és giccsességét, valamint hiányolta a rendezőnő korábbi filmjeinek mélységét. A kritikusok Barbie-Antoinette-nek, francia Sissinek és Lady Dianának is titulálták a film hősnőjét.

Az esti bemutatót kitüntette jelenlétével többek között Francis Ford Coppola, a fesztiválon nagy sikert aratott és az Arany Pálmára is esélyesnek tartott Volver (Visszatérés) című film rendezője, Pedro Almodóvar és főszereplője, Penélope Cruz, valamint Sharon Stone és Sydney Pollack is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik