Élet-Stílus

Provokatív könyv-szobrok

A könyv Guttenberg óta a szellem az érzelmek a tudás és titkok hordozója. A könyv azonban nem csak olvasásra alkalmas, a képzőművészet egy speciális területének kísérleti, lírai és gyakran provokatív terepe is, valódi köztes „tárgy" az ember, az alkotás és tudás szentháromságában.

Május 20-án, szombaton nyílik a IV. Nemzetközi Művészkönyv kiállítás Székesfehérvárott, amelyen 500 mély, meghökkentő és gyakran mulatságos műalkotást láthat a közönség szeptember 17-ig.

A tobzódó művészet

A művészkönyvek olyan szellemes, színes műfajt jelentenek, amely a világ művészetének jelenlegi tendenciáit eleven és szórakoztató módon dokumentálja. Ezek a képzőművészeti alkotások különböznek a hagyományos könyvektől, funkciójuk nem az olvasás. Míg a legtöbb ember egyetértene a könyv definíciójában, nehézségekbe ütközünk, ha a művészkönyvet egyetlen, egyszerű állítással szeretnénk jellemezni. Ha művészkönyvről beszélünk, a könyvre vonatkozó meghatározás elveszti egyértelműségét – akár a formátumot, anyagot vagy a tartalmát nézzük: a művészkönyv elsősorban műalkotás. A legváltozatosabb technikákkal (másolás, nyomtatás, metszés, ragasztás, forrasztás, varrás), a legkülönfélébb anyagokból, eszközökből (fa, papír, műanyag, réz, ólom, vászon, gipsz, textil) készülnek. A művészkönyvek bővelkednek vizuális ötletekben és tartalomban; színesek és változatosak.

Már a kiállítás nemzetközisége és változatossága is izgalmas, de a szombati program rendezői még két meglepetéssel készülnek – nyilatkozta Izinger Katalin, művészettörténész, a kiállítás kurátora a FigyelőNet-nek.

A kiállítás kísérőprogramjaként illetve „kísérő-kiállításaként” a világhírű Matej Krén 6000 könyvből épített installációját, könyvpiramisát is láthatja a közönség. Emellett „Magyar és amerikai lapozgatók” című performansz egy amerikai és egy magyar művész, John Roach és Várnai Gyula „akció kiállítása” is izgalmas lesz. A kiállítási térbe helyezett két szerkezet automatikusan és nagy sebességgel könyveket lapoz. A művészek megpróbálják elolvasni a könyvek videokivetítőkkel megjelenített tartalmát (az egyik magyar, a másik angol nyelvű) ahogyan a lapok gyorsan átfordulnak. Az eredmény egy automatikus költemény, hangok, dadogások és tört ritmusok egymásutánja, amelyek egy egészen új nyelvre fordítják le a könyvek tartalmát.

Nemzetközi sikerek

A Székesfehérvári intézmény 1987-ben rendezte meg „Meglepetés olvasóink részére” címmel az I. Nemzetközi Művészkönyv-kiállítást. Ezen mintegy 300 munka szerepelt, amelyeknek nagy részét a művészek később a múzeumnak ajándékozták, ezzel megalapítva az első és máig is egyetlen olyan művészkönyv-gyűjteményt, mely magyarországi múzeum tulajdonában van. A következő években a gyűjtemény tovább fejlődött, és kapcsolatot teremtett számos könyvművésszel, művészkönyv központtal, kiadóval és archívummal (Franklin Furnace Archives, New York; Guy Bleus Administration Centre, Wellen).1992-ben került sor egy amerikai művészkönyv bemutatóra Székesfehérváron, amelyet Robbin Silverberg, a Dobbin Books igazgatója szervezett. 1994-ben került megrendezésre a II. Nemzetközi Művészkönyv-kiállítás, ezen 160 résztvevő 350 művét láthatta a közönség. A III. Nemzetközi Művészkönyv-kiállítás ra 2000-ben került sor, amelyen 330 művész több mint 550 munkáját állította ki a múzeum. Folytatva a művészkönyv-műfajban 1987-ben megkezdett kiállítási programot, a Szent István Király Múzeum 2006-ban már a negyedik kiállítást szervezte meg. Ebben az évben mintegy 300 művész 500 alkotása érkezett a kiállításra. A korábbiakhoz képest több új helyszínről, országból is érkezett alkotás. A szervezők „Meghódították” Ausztráliát, Argentínát, küldtek műveket Kínából, Chiléből, Uruguayból, Egyiptomból és Dél-Afrikából is.

Piramis könyvekből

Matej Krén szlovák művész, aki a totalitárius rezsim bukása előtt „nem hivatalos” művésznek számított, a 90-es évek óta a teret manipuláló installációiról lett híres. Az objektekhez, szobrokhoz, installációkhoz való különleges megközelítése számos tekintélyes és rangos nemzetközi művészeti esemény figyelmét felkeltette. Monumentális, több méter magas, háromdimenziós installációi a nézőt csalóka végtelen térbe viszik, amelyek tükrök és több ezer könyvből (gyakran tiltott könyvekből) épített falak kombinációjából állnak. A látogató olyan belső térbe lép be, amely látszólag meg van fosztva a valóságos tájékozódási pontoktól. Krén installációi az élményeken alapuló érzéki tapasztalatok által nyújtott észlelési folyamat elé állít kihívást, és végül megkérdőjelezi azt is, mi a jel, a tükörkép, mi az ábrázolás és mi a virtuális. Könyvfalai a végtelen memóriának és a könyvekben rejlő tudásnak, a felgyülemlett információnak szimbólumai.

Az 1958-as születésű szlovák művész az első komoly nemzetközi sikerét Japánban Kobéban megrendezett Nemzetközi Egyetemi Kiállításon érte el, ahol különdíjban részesült (1985). 1989 előtt több nem hivatalos kiállításon is részt vett, többek között az Artprospekt, a Posun artefaktu, a Terén című rendezvényeken. A pozsonyi művészek egy csoportja műveiből álló Basement című kiállítás (1989) széles körű érdeklődést váltott ki. 1986-tól 1988-ig a Bratri v triku filmstúdióban dolgozott, ahol elkészítette a „Az egy film” című animációs filmet, amely 1989 után egy sor nemzetközi filmfesztiválon is bemutatásra került, többek között Párizsban, Berlinben, Trencsén-Teplicében és a spanyolországi Huescában, ez utóbbi helyen a fődíjat, a Danzante de Oro-t is elnyerte (1991). Műveit az 1990-es évek eleje óta több kiállításon mutatták be Európa és más kontinensek nagyvárosaiban (Amsterdam, Bécs, Berlin, Chicagó, Párizs, Philadelphia, Prága, Szöul stb.). 1992-ben és 1993-ban a párizsi Manufacture Nationale de Sévres Nemzetközi Kreatív Stúdiójának meghívására Párizsban dolgozott, ahol újító módon feldolgozott porcelánnal foglalkozó projektekben vett részt.

Matej Krén számos nemzetközi elismerésben részesült. 1994-ben a Sao Paoloi Biennálén a kritikusok díját és a látogatók díját egyaránt ő nyerte, majd 1995-ben neki ítélték az UNESCO Párizsban rendezett Promotion of the Arts című művészeti versenyének fődíját is. Ugyanebben az évben az amerikai Pollock-Krasner Alapítvány ösztöndíjasa lett, a szlovák kulturális miniszter a szlovák művészet külföldön történt sikeres képviseletéért szintén elismerésben részesítette.

/A kiállítás megnyitójának helyszíne: Csók István Képtár és a Városi Képtár – Deák-gyűjtemény, Székesfehérvár május 20., 11.30/


Ajánlott videó

Olvasói sztorik