Egy uniós felmérés szerint a szálló por koncentrációja 2000-ben 284 napon haladta meg a határértéket Budapesten, ami 146 halálesettel is összefüggésbe hozható. Ha a szálló por éves koncentrációját csökkentenék, a halálesetek száma is jelentősen csökkenne. A felmérés óta eltelt öt év alatt szinte biztos, hogy nem javult a helyzet a fővárosban. Éppen ezért a városvezetés hétfőn Budapest levegőjének erős szennyezettsége miatt rendkívül szigorú intézkedésekre tett javaslatot.
Lezárnák Budapestet
Ezek szerint csökkenteni kell a főváros útjain közlekedő járművek számát, amit első körben nyugati mintára útdíj bevezetésével terveznek megvalósítani. Kétféle elképzelés létezik, az egyik szerint a Nagykörúttal és a budai körúttal határolt belső részt tennék fizetőssé. Ennél is drasztikusabbnak tűnik a közigazgatási határoknál felállított kapuk terve. A behajtási díj megvalósíthatósághoz példaként a Várnegyedet említik, ahová jelenleg is 400 forintért lehet bejutni.
Minden sávból levágnak egyet
Ez azonban csak a kezdet, a befizetett pénz után nem számíthatnak sok jóra a kapukon túljutó autósok, hiszen több főútvonalat egy-egy sávval le is szűkítenének. Ezek között szerepel a Szentendrei, az Üllői út, az M1–M7 bevezető szakasza, de a Fő, a Döbrentei és a Baross utcát, illetve a Bécsi, a Fehér, a Thököly, a Kőbányai és a Kerepesi utat is leszűkítenék. Ezeken a helyeken buszsávokat alakítanának ki.
Parkolás is drágulhat
A feltartoztatott autósok számára elsőként négy helyszínen, a külső kerületekben építenének P+R parkolókat, amikben összesen 1400 autónak jutna hely.
A teherautósok is további szigorításra számíthatnak, mert a behajtási díj mellett, a sűrűn beépített lakóövezetekbe csak külön engedéllyel hajthatnának be. De az autósok sem menekülnek meg a további sanyargatástól, hiszen a tervek között szerepel a parkolási tarifák további megemelése.
Mindez egyelőre még csak előterjesztés formájában él, erről május végén tárgyal a közgyűlés. Az InfoRádiónak nyilatkozó közlekedési szakértő szerint az útdíj bevezetésének feltétele, hogy legyen egy olyan úthálózat, amely elkerülhetővé teszi a korlátozni kívánt városrészt. Ez pedig jelenleg nem áll rendelkezésre, és vélhetően még legalább 5-6 évig nem is fog. Ebből a szempontból a teljes város lezárása tűnik egyszerűbbnek.