Élet-Stílus

Japán és NASA együtt fejleszti a Super Concorde-ot

A Jaxa, a japán űrügynökség megerősítette azokat a híreket, miszerint az amerikai NASA is beszáll a 2025-re ígért hiperszonikus utasszállító fejlesztésébe.

A Super Concorde projecten már régóta dolgozik a japán űrügynökség és jelentős eredményeket is fel tud mutatni a fejlesztőcsapat. A hiperszonikus utasszállító mindezek ellenére a tervek szerint csak 2025-re jut túl a tesztelési és kísérleti fázisokon. A jövő repülője lényegesen gyorsabb lesz a jelenlegi utasszállító gépeknél, annak ellenére, hogy méretei jelentősen meghaladják majd a mostani gépekét.

Az amerikaiak is láthatnak fantáziát a készülő gépben, ugyanis a NASA szakemberei felajánlották, hogy együttműködnének az új gép kifejlesztésében.

Sikeres próbaút

A japán légiközlekedési- és űrhivatal (JAXA) még októberben sikeresen próbálta ki egy szuperszonikus sugárhajtású repülőgép prototípusát. A személyzet nélkül repülő jármű a hangsebesség kétszeresét érte el a teszt során. Túl van tehát a sikeres próbaúton a japán szuperszonikus sugárhajtású repülőgép prototípusa. A gép végül biztosan landolt, ami azért is nagy siker, mert az előző teszt három évvel ezelőtt balul ütött ki.

Az akkóri kínos eset azzal végződött, hogy a prototípus lángoló tűzgolyóként csapódott be az ausztrál kísérleti zóna talajába. A japán űrhivatal, a JAXA azonban nem adta fel a kísérletezést. Ezúttal a tesztrepülés simán ment. „Minden nagyon jó volt, és a repülő normálisan landolt” – mondta a JAXA szóvivője, Kenichi Saito.

A 11,5 méter hosszúságú repülőgép egy hordozórakéta hátán hagyta el a kilövőállomást, az ausztráliai Woomera bázisról. Így a 10 millió dollár értékű gép végül 19 ezer méteres magasságig emelkedett, hogy aztán 11 ezer méterig süllyedve repüljön tovább. Mindeközben 15 percen keresztül a hangsebesség kétszeresét érte el a jármű, amely a hírek szerint 2450 kilométeres óránkénti sebességre gyorsult. Végül egy ejtőernyő segítségével landolt a prototípus.

2025-re készül el az utasszállító repülőgép?

Japánban azt remélik, hogy a tesztelt modell alapján később egy 104 méter hosszú szuperszonikus repülőgépet tudnak majd kifejleszteni. Ez a jármű 300 utast szállíthat majd, méghozzá a hangsebesség kétszeresével.

Érdekesség, hogy még júniusban Franciaország és Japán megállapodott arról, hogy közösen építik meg a forgalomból kivont Concorde-ok utódját. (A legendás Concorde volt a hangsebesség fölötti kereskedelmi repülés szimbóluma évtizedeken át, egészen az egyik ilyen típusú gép 2000-beli párizsi katasztrófájáig. Akkor 113 ember halt meg a fedélzeten.)

A japán repülőgépipar manapság nem mondható túlzottan jelentősnek. Eddig elsősorban a Boeingok számára készítettek a távol-keleti országban speciális, magas technológiai színvonalú alkatrészeket.

A JAXA szóvivője szerint 2025-ig kell kifejleszteniük a japán szakembereknek azt a szuperszonikus repülőgépet, amely menetrendszerinti járatként funkcionálhat. Ha ezt sikerül elérni, akkor a Tokióból, a japán fővárosból akár hat óra alatt is elérhetővé válik az Egyesült Államok.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik