Élet-Stílus

Kötelező biztosítás vérmérséklet szerint

Stockholmban januártól próbajelleggel dugódíjat vezettek be a belvárosban, míg ezzel párhuzamosan jelentősen fejlesztették a tömegközlekedést és az övezeten kívüli parkolókat. Az Egyesült Arab Emirátusokban a telematikát a közlekedésszervezésben használják forgalomoptimalizálásra és a biztonság növelésére.

A stockholmi díj változó mértékű, és a napszaktól függ – a kis forgalmú időszakokban például ingyenes a behajtás. A gépjárművek azonosítása rádiófrekvenciás azonosítással (RFID), illetve kamerákkal zajlik. A rendszer kiépítését és üzemeltetését az IBM végzi, alvállalkozók bevonásával. Az eddigi eredmények: negyedével csökkent a belvárosi forgalom, negyvenezerrel többen szállnak fel az elővárosi vonatokra, megszűntek a reggeli és délutáni dugók, s a buszok menetrendjét a gyorsabb haladás miatt módosítani kellett. Júliusban népszavazás dönti el, hogy a díjfizetés üzemben marad-e a továbbiakban is.

Biztosítási díj habitus szerint

A svédországinál is szofisztikáltabb IBM kísérleti rendszer működik az Egyesült Arab Emirátusokban, ahol a telematika a közlekedésszervezésben felhasználható rengeteg lehetőségét demonstrálják, beleértve a forgalomoptimalizálást, a biztonság növelését, az útdíjfizetést, sőt a biztosítási díj meghatározását is. Ez utóbbi arra ad lehetőséget, ha valaki úgy dönt, hogy nem életkora, neme és lakhelye, hanem tényleges vezetési szokásai alapján kívánja fizetni kötelező felelősségbiztosítási díját, akkor a gépkocsijába épített fekete doboz által közvetített vezetési adatok figyelembevételével számítanák azt ki. Nagy–Britanniában a Norwich Union biztosító ügyfelei már élhetnek ezzel a lehetőséggel.

Az Egyesült Arab Emirátus újít

Az Abu Dhabi székhelyű Center of Excellence for Applied Research and Training (CERT) telematikai kutatóközpontja és az IBM Engineering and Technology Services üzletága a Közel-Keleten egyedülálló infrastruktúra és csúcstechnológiát képviselő, valós idejű telematikai rendszer fejlesztésén dolgozik, amelynek segítségével az Egyesült Arab Emirátusok (UAE) forgalomirányító szervei adatokat gyűjthetnek az utakon uralkodó állapotról és bekövetkező eseményekről a közlekedés hatékonyságának és biztonságának növelése érdekében.

Az Emirátusok üzleti és lakónegyedeit, a régi és az új kikötőket, valamint a repülőtereket a legmodernebb úthálózat köti össze, a folyamatos építkezések miatt gyakoriak a részleges lezárások és a forgalomelterelések. A magas átlagjövedelem és az alacsony üzemanyagár következtében mindenki gépkocsival közlekedik, gyakran alakulnak ki dugók, még késő éjjel is. A helyzetet tovább rontja, hogy a lakosság zöme külföldi, így az utakon eltérő közlekedéskultúrák találkoznak, a sebességkorlátozások átlépése általános, gyakoriak a balesetek és magas a halálos áldozatok száma.

Automatikus bírság

Az UAE ezért a legfejlettebb technológiát hívta segítségül a közutakon uralkodó állapotok rendezése érdekében. Az IBM és a CERT által kifejlesztett megoldás alapját a gépkocsikba szerelhető „fekete doboz”, az ún. C-Box alkotja. Ez az IBM Power mikroprocesszorra épülő eszköz a GPS műholdas helymeghatározó technológia és a GPRS vezeték nélküli kommunikáció révén monitorozza a jármű mozgását és az adatokat a háttérrendszernek továbbítja.

A gépjármű helyzetét és mozgását a rendszer a GPS technológia segítségével követi, és összeveti az UAE digitális térképén bejelölt maximális sebességhatárokkal. Az aktuális megengedett maximális sebességet a C-Box is dinamikusan kijelzi, átlépésekor pedig hangjelzés figyelmeztet a szabálysértésre. Ezzel egy időben az esemény GPRS adatkapcsolaton keresztül rögzítésre kerül a megoldás háttérrendszerében. A szabálysértő a felgyülemlett bírságról meghatározott időnként, például havonta kapna számlát. Kielégítő eredmény esetén a telematikára épülő megoldást az UAE egész területére kiterjesztenék. Az arab ország célkitűzése ugyanis az, hogy az évtized végére a világ legbiztonságosabb közúti közlekedéssel büszkélkedő térségei közé kerüljön.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik