Az MSZP választási győzelmét követően Sólyom László várhatóan Gyurcsány Ferencet kéri fel kormányalakításra. A szocialisták minden bizonnyal ismét a szabad demokratákkal alkotnak kormánykoalíciót, ezért visszakerestük, hogy mit ígért ez a két párt az autósoknak.
MSZP: autópályadíj a megtett út alapján
Az MSZP teljes mellszélességgel az autópálya-építés mellett van, amit az autópálya-törvény és a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében végezne. A finanszírozás állami forrásokból, EU-támogatásból és részben piaci alapon, kötvénykibocsátással történne (pl. az M7-es meghosszabbítása a határig és az M8-as dunaújvárosi hídja esetében). 2006. december 31-ig 266 km gyorsforgalmi út kerül átadásra, a tervek alapján 2007-re 1045, 2015-re 2500 kilométeresre nő az autóutak és az autópályák hossza hazánkban. Az autópályákat használhatóbbá tevő, ún. ráhordó utakat az MSZP uniós forrásból építené meg, és a következő ciklusban nagyobb gondot fordítanának az alsóbb rendű utak felújítására. Az MSZP álláspontja szerint a 2010-ig tartó parlamenti ciklus végére aktuálissá válhat a behajtás korlátozása a főváros belső területeire, de ez csak a tömegközlekedés fejlesztésével valósítható meg.
Autópályaügyben az MSZP célja az úthasználat-arányos díj. A nehéz tehergépjárművek esetében az elektronikus fizetés és a megtett út alapján kirótt útdíj bevezetése akár 2007-től reális lehet. Ezt később a tapasztalatok függvényében a személyautókra is ki lehetne terjeszteni.
SZDSZ: arccal az autópálya felé
Az SZDSZ a válaszadásra meghagyott rendkívül hosszú időszakban nem élt a lehetőséggel, ezért programjuk több pontját sajnos nem sikerült konkrétumokkal kiegészíteni. Az SZDSZ választási programjában markánsan jelen van a környezetvédelem. A szociálliberális párt szerepelteti kampányanyagában a kéntelenített benzin és gázolaj használatának fontosságát. EU-tagállamként 2010-re hazánkban 2 százalékos részarányt kell elérnie a teljes forgalomból a bioüzemanyagoknak, az SZDSZ is legalább ekkora bekeverési arányhoz szeretne eljutni a megújuló alapanyagból nyert üzemanyagokkal. 191 oldalas választási programjában a párt a korábban eltervezett autópálya-fejlesztések folytatását ígéri. Ennek értelmében 2007-re az autópályák elérik a megyeszékhelyeket és az országhatárokat, de az autópálya-építés üteme később sem lassul a ciklus során. A liberális parlamenti erő az európai uniós forrásoknak szán főszerepet az autópálya-építés finanszírozásában. A kisebbik koalíciós párt lényegesnek tartja a közlekedési eszközökbe telepített intelligens számítástechnikai eszközök fejlesztését, továbbá a biztonságos közlekedést szolgáló adatbázisok és szoftverek fejlesztését, amiről jó lett volna megtudni, mit is takar konkrétan. Az SZDSZ az autóforgalom korlátozását tervezi a városközpontokban, ennek pontosítására továbbra is várjuk az SZDSZ álláspontját.
Jön a biodízel
A növényi alapú üzemanyagok elterjesztésének támogatásában nincs véleménykülönbség a pártok között. Abban is egyetértenek, hogy a biodízel és a bioetanol alapanyagának előállítása kitörési pont a nehéz helyzetű mezőgazdaságnak. Alapanyag lehet a repce, a napraforgó és a kukorica. A két párt úgy tartja, hogy a ma még drágán előállítható bioüzemanyagokat hatékony adókedvezménnyel kell helyzetbe hozni, a termelés, a feldolgozás és a forgalmazás összehangolásával.