A november 9-én útjára bocsátott műhold legfőbb feladata a Vénusz légkörének vizsgálata lesz, és több mint 500 napig kering majd a bolygó körül. A szerkezet jelenleg 29 ezer kilométer/órás sebességgel száguld, s az Európai Űrközpont (ESA) szakemberei a németországi darmstadti operációs központból 15 százalékkal le akarják lassítani. „A bolygó körüli pályára állás a misszió egyik legveszélyesebb pontja, a manővert ugyanis jó ütemben kell végrehajtani ” – nyilatkozta Jean-Baptiste Gratadour, az operációs központ mérnöke.
Ahogy megközelíti a bolygót, a szonda mintegy ötven percre begyújtja a hajtóműveit, és előbb átmeneti, majd kisebb korrekciókkal május végén végleges pályára áll. A Venus Express egy nap alatt kerüli meg a bolygót. A Vénusz légköre rendkívül sűrű és forró, 96 százalékát szén-dioxid alkotja, de található benne nitrogén, kén-dioxid és vízgőz is. Hatvan kilométeres magasságban pedig – eddig ismeretlen okokból – 400 kilométer/órás szél fúj.
A bolygót vastag felhőréteg borítja, az űrszonda ezen keresztül igyekszik minél többet megtudni a Vénusz vulkanikus működéséről, illetve a viszonylag fiatal (körülbelül 500 millió éves) kérgéről. A Venus Express az első európai űrszonda, amelyik erre a bolygóra tart, mindeddig csak az amerikaiak és a szovjetek próbálkoztak a bolygó közelebbi megismerésével.