Élet-Stílus

Veszélyben az unió bioüzemanyag-programja

Ketséges az Európai Unió bioüzemanyag-programjának megvalósulása amiatt, hogy egyes tagországok le vannak maradva a célok teljesítésében, a termelésben, és csak lassan növekszik az import – állítják az európai biodízel tanács (EBB) szakértői.

A cél az, hogy az Európai Unióban 2010-ben a felhasznált üzemanyag 5,75 százaléka a környezetet kímélő bioüzemanyag legyen. Az EBB főtitkára szerint Németország és Franciaország élen jár a bioüzemanyagok termelésében, míg a többieknél – leginkább Írországban és Finnországban – még nehézkes az előállítás. Európában a környezetkímélő üzemanyag 80 százaléka főként repcéből előállított biodízel, 20 százaléka cukorrépából, illetve gabonából előállított etanol. Az előbbit a hagyományos dízelbe, az utóbbit a benzinbe keverik.

A biodízelgyártásban az EU, az etanol előállításában Brazília a világelső. Az Európai Unióban Németország volt a listavezető 2004-ben a biodízel-, Spanyolország az etanoltermelésben. Az Európai Unióban 1,93 millió tonna biodízelt és 491 ezer tonna etanolt állítottak elő tavalyelőtt, az előzetes adatok szerint 2005-ben 2,6–3 millió tonnára bővült a termelés.

A bioüzemanyag-program teljesítésében Németország és Franciaország jár az élen: Németországban már 2007-ben, Franciaországban 2008-ban megvalósul az, hogy 5,75 százaléknyi bioüzemanyagot kevernek a hagyományos termékekbe. Lengyelországban az idén 1,5 százalékos bioüzemanyag-tartalmat tervez a tavalyi 0,5 százalékot követően, az 5,75 százalékos célt 2010-ben tervezik elérni. A többi EU-tagország közül sokan – például Nagy-Britannia és Hollandia – valószínűleg nem fogják teljesíteni a célt: Nagy-Britannia 2009/2010-ben várhatóan csak a 3,75 keverési százalékos arányt tudja megvalósítani, s nagyjából hasonló a helyzet Hollandiában is. Spanyolország 6 százalékot célzott meg 2010-re, Finnország 3 százalékot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik