Élet-Stílus

Előzés keletről

Fontos részsikert könyvelhettek el az amerikai autópiacért zajló kiélezett versenyben az ázsiai gyártók. A januári-februári adatok azt mutatják, hogy a japán és koreai cégek megszerezték a piac egyharmadát.

A Standard & Poor szerint ezzel 1986 óta megduplázták részesedésüket. A hazai gyártók – a General Motors és a Ford – tízezres leépítésekkel és gyárbezárásokkal próbálnak a riválisok ellen védekezni, de a hathatós módszert ez idáig nem találtak meg – írja a Financial Times Deutschland. Húsz évvel ezelőtt az Egyesült Államokban eladott autók 40 százaléka a GM szerelőszalagjairól gördült le, mostanra azonban az óriáscég részesedése 25 százalékra esett az Autodata szerint. A Fordé ez idő alatt 22-ről 18-ra.

Az amerikai gyártók túl magas költségekkel dolgoznak – mondta Christohe Boulanger a Dresdner Kleinwort Wasserstein szakértője. A Toyotánál és a Hondánál az alkalmazottak utáni nyugdíj- és egészségügyi kiadások nem olyan magasak. Az ázsiai konkurensek ily módon a forgalmuk kétszer akkora hányadát tudják a kutatásra fordítani mint a GM és a Ford.

Próbálkoznak

Az amerikai konszernek a kiadások masszív csökkentésére törekednek. A GM már ki is tudott csikarni engedményeket a UAW szakszervezettől. Kedden pedig a GM, megkezdve a leépítést elbocsátotta az első nem szakszervezeti dolgozóit. Pár száz alkalmazottól megváltunk – válaszolta újságírói kérdésre a GM szóvivője. Az FTD információi szerint a lépés 500 embert érint, ami a szakszervezetek oltalmát nem élvezők kereken egy százaléka. A GM-vezér Rick Wagoner már korábban bejelentette, hogy az év végéig 7 százalékuktól megválnak. Ez a 41 ezres létszám mellett 2900 dolgozót jelent.

A Center for Automotive Research elemzője Sean McAlinden szerint nem lehetnek különösebben vérmes reményei a GM-nek, még abban sem igen bízhatnak, hogy a piac negyedét meg tudják tartani. Az S&P szakértője, Bissinger szintén azzal számol, hogy további kudarcok érik a GM-et és a Fordot: “Mostanra az ázsiai cégek is jelen vannak a modellpaletta teljes szélességében. Emellett állandóan bővítik a kapacitásaikat, hogy ezzel növeljék piaci részesedésüket.” Jesse Toprak az Edmungs piackutató munkatársa arra számit, hogy márciusban a GM 11 százalékkal kevesebb autót ad el, mint a tavalyi évben.

A piaci helyzet stabilizálására a GM ismét elindítja a tavalyról ismert árengedmény-háborút – jelentette be a cég. A 2005-ös évet a konszern 10,6 milliárd dolláros veszteséggel zárta. “Az amerikai cégek modelljei kiöregedtek” – Boulanger szerint csak akkor tudják stabilizálni a helyzetüket, ha az elkövetkező években megújulnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik