A budavári Nagyboldogasszony (Mátyás)-templom felújítása során helyreállítják a műemlék belső és külső burkolatát, a díszítőfestést, lecserélik a teljes tetőhéjazatot, megújul az orgona és korszerűsítik a teljes gépészeti hálózatot – számolt be a munkálatokról Ács Tamás, a tárca helyettes államtitkára. A helyenként életveszélyessé vált templom rekonstrukcióját a Reneszánsz Kőfaragó Rt. és a Magyar Építő Rt. által alkotott konzorcium végzi el. A kivitelezés közel 5 milliárd forintba kerül, a templom felújításához kizárólag állami forrásokat vesznek igénybe – tette hozzá.
A helyettes államtitkár ismertetése szerint a munkálatokat másfél évig készítették elő, a statikai, geológiai, talajmechanikai vizsgálatok során azonban fény derült arra, hogy a templom – amelyen 60 éve nem végeztek nagyobb felújítást – rosszabb állapotban van, mint ahogy azt várták. Páljános András, a Reneszánsz Rt. vezérigazgatója elmondta, hogy a rekonstrukció során a Mátyás-templom egy föld alatti, 300 négyzetméter alapterületű kiszolgáló térrel is bővül.
A tervezett ütemezés szerint a kivitelezési munkálatok a kiszolgáló tér helyének régészeti feltárásával indulnak, valamint ezzel egyidőben kezdődik meg a Szentháromság tér felöli fal vizesedésének megszüntetése. Még ebben az évben megkezdődik a homlokzat felújítása, míg a belső terek és a torony restaurálására a tervek szerint 2008-ban kerül sor. A mázas tetőcserepeket szakaszosan cserélik ki 2007-től – hangzott el. Varjú Imre kanonok elmondta, hogy a munkálatok alatt a liturgia zavartalan lesz, az esti orgonakoncertek viszont szünetelnek majd. A látogatók elől csak azokat a részeket zárják el, ahol éppen dolgoznak a szakemberek.
A helyreállítás során az NKÖM tájékoztató anyaga szerint 600 négyzetméter falkép, 11 ezer négyzetméter díszítőfestés, 1780 négyzetméter kerámia burkolat, 6 ezer négyzetméter homlokzati kőburkolat újul meg. A teljes tetőhéjazat cseréjével mintegy 2500 négyzetméter felületen újragyártottra cserélik a mázas Zsolnay cserepet. Építészeti érdekesség lesz a toronysisakba épített antirezonáns inga, mely a szél okozta kilengést ellensúlyozza.