Élet-Stílus

Gagyi CD-ket veszünk

A hazai könnyűzenei piac visszaesése közel háromszorosa a külföldön is tapasztalható romlásnak. Az eladott hanghordozók 37,4 százaléka olcsó, ömlesztett kiadvány.

Tovább mélyül a hazai könnyűzenei piac válsága: a 2004-es adatokhoz képest a bevételek alapján 15 százalékkal, a darabszám szerint pedig csaknem 20 százalékkal csökkent a CD-k eladása – mondta a Népszabadságnak Jeszenszky Zsolt, a Mahasz (Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége) képviselője. Bár külföldön is visszaesés tapasztalható, a hazai zuhanás körülbelül háromszorosa-négyszerese a nemzetközi trendnek. A tavalyi év legsikeresebb lemeze a NOX Ragyogás című korongja volt: ez az egyetlen dupla platinalemez, csaknem 42 ezer példányban kelt el.

Míg a piac 1999-ben 8,5 milliárd forintot termelt (az inflációt figyelembe véve, a mai forintkurzuson körülbelül 11 milliárd lenne), 2004-ben csak hatot. Az, hogy darabra ez pontosan mennyi hanghordozót jelent, nem derült ki, mert a piac egyes szegmenseire vonatkozóan csak becslések állnak rendelkezésre. Mindenesetre beszédes, hogy Jeszenszky szerint tavaly egy CD átlagára ezer forint körül volt. Azért lehet ilyen alacsony (annak ellenére, hogy egy friss külföldi kiadvány ára még mindig elérheti az ötezer forintot), mert a hazai piac igencsak árérzékeny, és az eladott hanghordozók 37,4 százaléka ömlesztett kiadvány, amelyeken esetenként, kissé megtévesztő módon, nem is az eredeti, neves előadók hallhatók.

A magyarországi könnyűzenei piac jellemzője, hogy nagyon magas az itthoni előadók aránya: ha az előbbi, közvetlen importból származó olcsó tömegárut nem számoljuk, az eladott lemezek legalább 50 százaléka hazai muzsikusoké – az arány magasabb, mint bárhol a világon. Erről árulkodik a Mahasz által kibocsátott tavalyi top 100-as lista: míg 2004-ben a Rómeó és Júlia című musical francia nyelvű kiadása volt a legnépszerűbb lemez, most nincs külföldi kiadvány a top 10-ben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik