Élet-Stílus

Autóvétel okosan

Nemrég egy olvasónk abban kért tanácsot, hogy vegyen-e egy új Toyota Corollát, vagy válasszon inkább egy használt Citroën Berlingót. Ezt a kettőt mi nem gondolnánk egymás konkurensének, de megírtuk neki mindkét autó előnyeit-hátrányait és azt javasoltuk, hogy vegye azt, amelyiknek jobban örül. Ez a kérdés jól mutatja, hogy milyen nagy különbség lehet az elvileg alkalmas autók között.

Mekkora legyen?

Érdemes rögtön az elején körvonalazni, mekkora autóra van szükség. Egyedülállóknak és egygyermekes családoknak sokszor elég egy Swift méretű autó. Fontos az osztottan lehajtható hátsó ülés, hogy három emberrel is bővíteni lehessen a csomagteret. Kényelmük és biztonságuk alapján ma a kisautók is egyre többet tudnak, 2-3 ember egy jobban motorizált kiskocsival nekivághat Európának.

Ha egy négyfős család minden igényét egy autó szolgálja ki, akkor érdemes a kompakt autókat (például Corolla-Mégane-Astra méretben) megcélozni. Ebben a méretkategóriában jórészt csak a kombik vagy a limuzinok csomagtere elegendő családi nyaraláshoz, a 3 és 5 ajtósokkal nehezebb az élet.

Nem véletlenül népszerűek a kis és kompakt egyterűk, amelyek sok helyet és tisztességes csomagteret adnak. Hosszabb útra négy felnőtt az Avensis-Mondeo-407 méretű autókkal indulhat igazán kényelemben, de itt a 6-7 milliós középkategóriás dízelek főleg cégautóként jönnek szóba.

Nézzünk körül!

Ha kiszúrtuk, mekkora autó kell, tudjuk, hogy egyterűre, ötajtósra vagy kombira vágyunk, üljünk a számítógép elé, és nézzük végig az árlistát. Innét vagy az autókatalógusból beugorhat egy ritkább, de alkalmas autó. Például az Opel Merivát sokan ismerik, de alternatívaként elfelejtik a Honda Jazzt, hasonló árban a Chevy Tacumát. Kategóriatársként a Nissan Note, a Hyundai Matrix, a Renault Modus vagy a Fiat Idea is felmerül. Keressünk meg több márkakereskedést és írásban kérjünk árajánlatot! Adjuk meg pontosan, milyen motorú autót keresünk, hány ajtóval, milyen felszereltséggel, mekkora kezdő befizetéssel, hány éves kölcsönre vennénk. Derítsük ki előre, mibe kerül a forgalomba helyezés az adott autószalonban?

Kombiként vagy lépcsős háttal a kompakt autóknak is nagy a csomagtere (Vezess.hu)

Fontos és felejthető extrák

Klímaberendezés nélkül csak akkor érdemes új autót venni, ha nagy kedvezményt kapunk rá. Hőségben nyugodtabb és biztonságosabb vele vezetés, de a klíma nem csak ezért fontos. Használtan a légkondi nélküli autó ott fog árválkodni a sok klímás között és nagyon nehéz lesz eladni.

Mi nem a biztonságon spórolnánk, emberélet múlhat azon, hogy elhozzuk-e az autót csak első légzsákokkal, vagy áldozunk oldallégzsákra, esetleg függönylégzsákra is, ami már a kisautók között is elérhető. A biztonságot és a kényelmet is szolgálja a szervokormány, ami sok kisautóban még feláras. A kényelmi extrák közül érdemes rákérdezni az ülésfűtésre, a Seat Ibizához például 38 200 forintba kerül. A tolatóradar sokszor olcsóbb, mint a lökhárító fényezése egy virágláda orvtámadása után.

Benzinest vagy dízelt?

A kinek éri meg dízelt venni kérdésben nem lehet általános érvénnyel tanácsot adni. Ehhez a várható futásteljesítményen felül tudni kellene, hogy a benzinessel megspórolt pénzt az illető mibe fekteti. Előre látni kéne a két autó értékvesztését, hogy a dízel mennyivel tartja jobban értékét, ami nyilván csak becsülhető. Kérdezzünk rá, hogy melyik motor milyen sűrűn igényel olajcserét. A dízelek 20-30 százalékkal kisebb fogyasztással és ritkább tankolásokkal javítják az életminőséget, ráadásul a turbó miatt jóval erősebbek a lóerőben hasonló szívó benzineseknél. Több éves részlettel alig érezhető az árkülönbség, ezért mi inkább a dízelre szavazunk új autó esetén. Idős használtakkal kerülnénk a dízelt, de most maradunk az új autóknál.

Jó érzés ritkán tankolni, a dízelek ezzel javítják az ember életminőségét (Vezess.hu)

Más legyen, mint a többi

Miért ne lehetne másban gondolkodni, mint szomszédaink és kollégáink autóparkja? Az embernek minél több a pénze, annál könnyebben választhat egyéni autót, de 3-3,5 millió forintért is találni olyan típust, amelyből nem áll százszámra minden áruház előtt. Maradva a kisautóknál, a ritkábbak közül nálunk a Honda Jazz és a smart forfour a favorit, de egy Mitsubishi Colt vagy a Lancia Ypsilon is üdítően más, mint a Swift-Fabia-206-Yaris-Polo ötösfogat.

Amikor olcsóbb a Mercedes

Az autózás költségei között sokan nem vesznek tudomást az értékvesztésről. Ez főleg akkor lényeges, ha hasonló árú új és használt autó között habozunk. Egy új kisautó vételárából két év alatt elolvad mondjuk 25 százalék, míg egy bálna Merci értéke már alig esik évről évre. Ekkor állhat elő az a helyzet, hogy a keveset autózók a végén olcsóbban kijönnek a kétszer annyit fogyasztó S 500-zal, mint egy zsír új kiskocsival. Ez persze csak példa, mert a használt autók állapota mindig rizikós, belefuthatunk drága javításokba, de érdemes ezt is figyelembe venni. És sajnos azt sem láthatjuk előre, hogy a garancia lejárta után az újonnan vett autóban meddig lesz elég csupán olajat és szűrőket cserélni.

Sokan túlvállalják magukat (Vezess.hu)

Autó a szomszédoknak

Magyarországon sokan költenek erőn felül az autóra. Akinek például 500-800 ezer forintja van autóra, az gondolja át, megengedhet-e magának egy hárommilliós új autót csak azért, mert hitelre adják? A havi részlet akkor is esedékes, ha új mosógépet kell venni, gyermekeinknél jön a fogszabályozás, a jogosítványszerzés, a külföldi osztálykirándulás, netán elveszítjük állásunkat és ettől borul a büdzsé. Casco nélküli hitelt vállalni egyenesen életveszélyes. Bármikor utolérhetjük a sort, vagy elnézhetünk egy táblát, és sajnos az autónak is lába kelhet. Kiadós töréskor a javítási költség könnyen átugorja a félmilliós határt, nem beszélve arról az esetről, ha az ellopott autó után még évekig törleszteni kell a milliós tartozást.

A netről kiderül

A vezess.hu heti 3 tesztet közöl új autókról, ez évente mintegy 150 autót jelent. Az elmúlt 4 és fél évben kipróbált sok száz autó tesztje mind megtalálható tesztarchívumunkban. Mi nagy jelentőséget tulajdonítunk a tulajdonosi véleményeknek, amiről például fórumokból tájékozódhatunk. A használtautó-tesztjeinkben eddig bemutatott 78 típus közül sokat ma is gyártanak, ezért ezt a rovatot is érdemes böngészni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik