Autópályák
A parlamentbe jutásra legnagyobb eséllyel pályázó négy párt támogatja az autópálya-építést, de az ellenzékiek szerint a megfeszített tempójú építkezések mellett az állami illetve önkormányzati tulajdonú úthálózat (összesen 130 ezer kilométer) felújítására kellene több forrást áldozni.
Az autópálya-díjak is előkerülnek a pártok javaslataiban. Ebben a kérdésben az MSZP célja az úthasználat arányos díj. A nehéz tehergépjárművek esetében az elektronikus fizetés és a megtett út alapján kirótt útdíj bevezetése akár 2007-től reális lehet. Ezt később a tapasztalatok függvényében a személyautókra is ki lehetne terjeszteni. Az SZDSZ-től sajnos senki nem válaszolt a Vezess.hu kérdéseire, ezért az álláspontjuk nem ismert ebben az ügyben.
A nagyobbik ellenzéki párt a következő ciklusban kitart a matricás autópálya díj mellett. A Fidesz másik fő ígérete a családi autó programban az éves autópálya matrica árának megfelezése 1600 köbcenti alatti autók esetében. Távlati célként támogatandó az elektronikus, kilométer alapú díjszedés, de a rendszer kiépítéséhez szükséges 50-70 milliárd forintot az ország mai helyzetében okosabban is el lehet költeni – közölte Dr. Fónagy János volt közlekedési és vízügyi miniszter, a Fidesz szakpolitikusa.
Az MDF nem ért egyet az autópálya-hálózat bővítésével automatikusan megdráguló matricákkal, mivel a többletköltséget a bővített szakaszt használó környékbeliek finanszírozzák, az új belépőkkel áremelés nélkül is nőnek a bevételek.
Az MDF szerint a matricákból származó éves bevétel több annál, amennyit az állam az autópályák és autóutak fenntartására fordít, ezért ők olyan árat állapítanának meg, ami arányban van a kiadásokkal. Az MDF kitart a matrica mellett, mivel ez is használatarányos, csak nem távolságra, hanem időben mérve.
2007-től a Fidesz eltörölné a legnépszerűbb autók regisztrációs adóját (Vezess.hu)
Autóvásárlás
Az MSZP képviseletében Tóth Sándor képviselő a regisztrációs adó eltörlését életveszélyesnek nevezte, mivel ezzel megindulhatna Nyugat-Európából a használt autók tömeges importja, ami az itthoni autók leértékelődéséhez vezetne.
Orbán Viktorék 2007. január elsejével eltörölnék a regisztrációs adót az 1600 köbcenti alatti személyautók esetében, ami a magánvásárlók és a cégautóra beruházók legnagyobb részét érintené. Regisztrációs adót az első hazai forgalomba helyezéskor kell fizetni, tehát a Fidesz ígérete nemcsak az új, hanem a használt autókra is vonatkozna. A Fidesz számol a veszélyekkel, de még nincs kész, konkrét javaslatuk kivédésükre. A témához tartozó adat, hogy a hazánkban 2005-ben eladott autók 81 százalékának 1600 köbcentiméteresnél kisebb volt a motorja és a regisztrációs adóból tavaly 68,2 milliárd forint folyt be a költségvetésbe. Fónagy János emellett indokoltnak tartaná az átlagnál csekélyebb környezetszennyezésű járműveknek szóló adókedvezményt.
Mind a négy párt fejlesztené a tömegközlekedést (Vezess.hu)
Volán, MÁV, BKV
Programjaiban mind a négy parlamenti párt hangsúlyozza a tömegközlekedés fontosságát, közte az elővárosi vasutak fejlesztését és a P+R parkolók kialakítását a buszvégállomásokon, vasúti pályaudvarokon. Abban is teljes az egyetértés, hogy ennek csak akkor van értelme, ha megoldják a parkolók őrzését, bekamerázását. Az MDF-es Katona Kálmán egy villamosjegy árában jelölte meg a napi parkolási díjat, a többi párttól nem hallottunk konkrét összeget.
Az MSZP álláspontja szerint a 2010-ig tartó parlamenti ciklus végére aktuálissá válhat a behajtás korlátozása a főváros belső területeire, de ez csak a tömegközlekedés fejlesztésével valósítható meg. Az SZDSZ is az autóforgalom korlátozását tervezi a városközpontokban.
Bármely fél alakít kormányt, tenni akar a biodízel elterjedéséért (Vezess.hu)
Biodízel
A növényi alapú üzemanyagok elterjesztésének támogatásában nincs véleménykülönbség a pártok között. Abban is egyetértenek, hogy a biodízel és a bioetanol alapanyagának előállítása kitörési pont a nehéz helyzetű mezőgazdaságnak. Alapanyag lehet a repce, a napraforgó és a kukorica. A választásra készülő pártok uniszónó úgy tartják, hogy a ma még drágán előállítható bio üzemanyagokat hatékony adókedvezménnyel kell helyzetbe hozni. Katona Kálmán (MDF) kiemelte a valenciai példát, ahol a buszok részben használt háztartási sütőzsiradékból nyert üzemanyaggal működnek. Tóth Sándor (MSZP) a bio üzemanyagot a felhalmozódott gabonakészletek levezetésére is alkalmasnak tartja. A megszólalók mindegyike komplex feladatként látja a bio üzemanyagok arányának javítását, a termelés, a feldolgozás és a forgalmazás összehangolásával.
A cikket teljes terjedelmében, további érdekes részletekkel a Vezess.hu oldalán olvasható el >>.