Élet-Stílus

Milliárdos borpénzért harcolnak

Tisztázatlan a bormarketingre fordított 1,6 milliárd forint sorsa. Mást akar a szakma és mást a szakminisztérium.


Milliárdos borpénzért harcolnak 1

Miközben a Magyar Turizmus Rt. 2006–ot a borturizmus éveként reklámozza, a választási kampányban politikai üggyé válhat a borászok és minisztérium vitája. Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter február 7-én az MTV az Este című adásában jelentette be, hogy mindenben megegyeztek a borászokat képviselő szervezetekkel. A jövedéki adót felváltó forgalomba-hozatali járulék körül most ismét fellángolt a vita. A tét 1,6 milliárd forint.


Hiába ígérte tavaly nyáron a miniszter a bor jövedéki adójának eltörlését a borok után fizetendő adó nem lett kevesebb. Sőt a helyzet kedvezőtlenül változott, eddig ugyanis a jövedéki adót, az értékesítést követő elszámoláskor kellett fizetni, most pedig a decemberben kapkodva elfogadott törvénymódosítás értelmében előre kell megfinanszírozni a teljes készlet után a forgalomba-hozatali járulékot, melynek összege ugyanúgy literenként 8 forint, mint a jövedéki adó esetében. Nem rendeződik megnyugtatóan a másik vitatott kérdés sem, hogy ki költheti el és hogyan a járulékokból befolyó 1,6 milliárd forintos összeget. Az már az előzetes tervekben is szerepelt, hogy az Országos Borminősítő Intézet (OBI) számlájára befizetett járulék 40 százalékát a szervezet az ellenőrzések fokozására fordítja. A borászok azt szerették volna elérni, hogy a fennmaradó hatvan százalékot ne a bormarketing terén nem túl sikeresnek tartott Agrármarketing Centrum, hanem a több borászati szervezet által alakított Bormarketing Kht. kapja meg.


Erre Jásdi István, a magas minőséget megcélzó családi borászatokat tömörítő Vindependent elnöke az Este című műsorban ígéretet is kapott Gráf József minisztertől, aki kijelentette, hogy a Bormarketing Kht. által készített tervezetet aznap már alá is írta. Jásdi István szerint azonban a miniszter által aláírt – az FVM honlapján is olvasható megállapodás nem tartalmazza pontosan a tárgyalások során kialkudott feltételeket. Így például az aláírt szövegben nincs garancia arra, hogy az OBI-tól az AMC-hez kerülő teljes összeg eljusson a Bormarketing Kht. számlájára. Ráadásul az általunk ismert, de hivatalosan ki nem adott végrehajtási rendeletben szó sincsen a megállapodásban foglaltakról, teszi hozzá Heimann Zoltán, a Pannon Bormíves Céh elnöke. Ha ez a végrehajtási utasítás életbe lép a jelenleg hatályos törvényben foglaltak szerint előre kell fizetni a járulékot és az Agrármarketing Centrumnál marad a teljes bormarketing keret. Azt, hogy a végül hivatalosan meg nem jelentetett végrehajtási utasítás köszönő viszonyban sincs a megállapodásban foglaltakkal Sidlovits Diana a Hegyközségek Nemzeti tanácsának szóvivője is megerősítette. Mindhárman úgy tudják, hogy a végrehajtási rendelet kiadását végül az Igazságügyi Minisztérium hiúsította meg, mivel az új adónem bevezetéséhez és a bormarketinghez nyújtott állami támogatáshoz is kell az EU jóváhagyása, ez pedig egyelőre nincs meg.


Vihar egy pohár borban?


Ez egy száz hektoliteres tétel esetén 80 ezer forint, ami mellett még további 40 ezer forint az OBI vizsgálat díja. Ugyan 120 ezer forint nem nagy tétel, más piaci szereplők is fizetnek különféle engedélyekért, csakhogy a szomszédos Ausztriában például az első négy 100 hektoliter alatti tétel minősítését ingyen végzik el, jövedéki adót, pedig egyáltalán nem kell fizetni (zárjegy viszont van!) Franciaországban az eredetvédelmi járulék hektoliterenként 8 cent és nagyjából 25 euróba kerül a forgalomba hozatalt megelőző vizsgálat, amit régiónként akkreditált laborok végeznek el. A külföldi példákat soroló Sidlovits Diána is egyetértett Heimann Zoltánnal abban, hogy a megoldás Magyarországon is a régiónként akkreditált laboratóriumok felállítása lenne, így a laboratóriumi munkák terhétől megszabadulva az OBI a borok regisztrálására és ellenőrzésére koncentrálhatna, miközben a borászok számára olcsóbbá válna a kötelező vizsgálat. Úgy tűnik a kormányzat nemcsak a könnyelműen elengedett, jövedéki adóbevételt akarja ma már a másik kezével visszatartani, hanem attól is fél, hogy a borászat szakigazgatása eltérjen az elmúlt évtizedekben már jól „bevált” sémáktól.


A cikk bővebb változatát a www.borportal.hu oldalon olvashatják.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik